Filmen Mudbound i regi av Dee Rees, med bland andra Mary J Blige och Jason Mitchell i rollerna.
1 av 2
Filmen Mudbound i regi av Dee Rees, med bland andra Mary J Blige och Jason Mitchell i rollerna. Foto: Steve Dietl
Mary J Blige i Mudbound.
2 av 2
Mary J Blige i Mudbound. Foto: Steve Dietl

Mary J Blige övergav sig själv i "Mudbound"

Karin Svensson intervjuar skådespelare och regissör
10 min

Mary J Blige spelar i "Mudbound", en film om två familjer i Mississippideltat som väntar på varsin ung man som ska komma hem från kriget i Europa.

Filmen ”Mudbound” blev en stor snackis på årets filmfestival i Sundance, men biodistributörernas intresse var ljumt. Den poetiska berättelsen om två familjers öden i Mississippideltat på 40-talet ansågs handla för mycket om ras för att vara intressant för en bred publik.

Nu blir filmen tillgänglig för en global publik via Netflix, som hoppas att ”Mudbound” ska kamma hem streamingtjänstens första Oscarstayetter. Karin Svensson har varit på Londons filmfestival och träffat regissören Dee Rees, skådespelaren Jason Mitchell som spelar soldaten Ronsel som återvänder hem från kriget, plus filmens stora överraskning – en nästan oigenkännlig sångstjärna i rollen som Ronsels mamma, Mary J Blige.

”I mina tidigare filmer har jag liksom stått i vägen för rollen. Den här gången ville jag inte att någon skulle känna igen mig, jag ville att Florence skulle ta över helt.”, säger hon när vi möts på ett hotellrum i London. Nu är Florence puts väck, Blige är tillbaka i rollen som r'n'b-diva med långa, gyllene lockar, händerna dignande av ringar och en rosa chiffongblåsa under den vita hotellmorgonrocken, som hon har dragit på sig för att uthärda den engelska inomhuskylan. Hon förklarar att hon, för att kunna förvandlas till Florence, fick skala av sig all den fåfänga och yta som ingår i ”Mary J Blige AB”.

”Mudbound” bygger på Hillary Jordans roman och utspelar sig på 40-talet, i en liten stad i Mississippideltat där två familjer väntar på varsin ung man som ska komma hem från kriget i Europa. Men där verkar likheterna ta stopp. Familjen McAllan äger gården som familjen Jackson arrenderar mark av, McAllans är vita och Jacksons är svarta och trots att slaveriet har varit förbjudet i nära 80 år är de tydligt underordnade sina vita grannar. Men när Jamie McAllan och Ronsel Jackson återvänder från fronten sätts den gamla maktordningen i gungning. De två forna soldaterna, båda märkta av sina upplevelser, blir vänner – en vänskap som skapar stora spänningar mellan dem och den djupt rasistiska lokalbefolkningen. 

”Jag ville visa den här mörka symbiosen och hur de är kopplade till varandra, genom trauman, känslan av ekonomisk maktlöshet, moderskapet. Och så är de ju rotade i landskapet, de sitter fast i samma gyttja.”, säger regissören Dee Rees.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".