Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
RECENSION - OPERA

Normas grepp om hjärtat på Göteborgsoperan

Publicerat lördag 2 december 2017 kl 23.15
Per Feltzin: "Det här händer på riktigt, nu, de sjunger för mig."
(2:31 min)
Katarina Karnéus som Norma och Ida Falk Winland som Adalgisa
Göteborgsoperans Norma: Katarina Karnéus och Ida Falk Winland (beskuren) Foto: Mats Bäcker

En verklig sångarfestopera, den dramatiska "Norma" av Bellini, har haft premiär på Göteborgsoperan för första gången sedan 1860-talet.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Norma"
Tonsättare: Vincenzo Bellini 
Dirigent: Giancarlo Andretta
Regi och scenografi: Stéphane Braunschweig
Iscensättning: Georges Gagneré
Medverkande: Katarina Karnéus, Ida Falk Winland och Tomas Lind m fl.
Göteborgsoperan orkester och kör.
Spelperiod: tom 4 februari 2018
Spelplats: Göteborgsoperan

Lojalitet - vem ska du, vem kan du vara lojal med?

Kärleken, familjen eller ämbetet, arbetet, din uppgift i livet? Det är det Norma handlar om.

Norma är en översteprästinna som i hemlighet förälskat sig i, till och med har barn med, ockupationsmaktens ledare. I operan är det druider och romare, när Bellini skrev den syftade det på Österrike och Italien och nu finns det hur många exempel som helst på liknande situationer. Men i operan Norma har ledaren, pappan till barnen, tröttnat och förälskat sig i en prästinna i Normas närhet. När det går upp för de båda kvinnorna att mannen lurat dem bägge är det början på en katastrof. Det är en tragedi. Ska Norma vara lojal med sina barn eller sitt folk?

Stéphane Braunschweig står för både regi och scenografi och som helhet är det bra och gediget. Sceniskt är det en tidlös och varm betongväggsvärld, med några turkosa eller röda detaljer. Rösterna kastas ut i salongen, körens starka och hårda klang är härligt brutal.

Katarina Karnéus gör Norma och Ida Falk Winland gör den unga Adalgisa. Så samsjungna. Karnéus med en diktion och frasering utöver det vanliga.

De två plus Giancarlo Andrettas lyhört dynamiska musikaliska ledning av en orkester och kör i toppform, gör att de centrala scenerna laddas med innerlighet och med desperation.

Det är så gripande att kvinnan i raden bakom mig inte kan hålla sig, hon ropar "Nej" när Norma tar upp kniven och för mot de två barnen. Jag får den där berikande känslan av att jag är med om något levande, något verkligt där mitt i operahuset - det här händer på riktigt, nu, de sjunger för mig.

Opera i P2 sände direkt och man kan lyssna på sändningen under 30 dagar efter premiären.
Podden Operaguiden diskuterar Norma - för dig som vill veta mer.
(Vi brukar inte informera om operahusets egna ljudproduktioner, men man kan höra ett osedvanligt rikhaltigt samtal lett av Göran Gademan på Göteborgsoperans webbplats. Många analytiska och roande tankar om Norma förmedlade av bland andra de två kvinnliga huvudrollerna Katarina Karnéus och Ida Falk Winland.) 

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".