Robert Fux, Nina Zanjani och Johan Rabaeus i My Fair Lady. Premiär 8 december på Stora scenen. Kulturhuset Stadsteatern 2017
Robert Fux, Nina Zanjani och Johan Rabaeus i My Fair Lady. Foto: Sören Vilks
RECENSION - MUSIKAL

My fair lady – fågel eller fisk på Stockholms Stadsteater?

P1 Kultur: Anneli Dufva och Per Feltzin om My Fair Lady
15 min

Magnus Uggla, Johan Rabaeus och Nina Zanjani samsas på scenen i musikalen My fair lady på Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. Men är det rätt tid för en berättelse om en äldre man som undervisar en ung kvinna och på kuppen förändrar henne helt? Per Feltzin och Anneli Dufva har väldigt olika åsikter i P1 Kultur.

Läs och lyssna på Per Feltzins recension i Kulturnytt här nedanför

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "My fair lady "
Sångtexter och dialog: Alan Jay Lerner
Musik: Frederick Loewe
Översättning: Gösta Rybrant
Översättning sångtexter: Ulricha Johnson
Regi: Elisa Kragerup
Koreografi: Signe Fabricius
Kapellmästare: Martin Östergren
Medverkande: Johan Rabaeus, Nina Zanjani, Magnus Uggla och Robert Fux m fl.
Spelperiod: tom 30 maj 2018
Spelplats: Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm

Det är en uppsättning som slagit knut på sig själv i sin iver att modernisera den här 60 år gamla musikalen med sitt ännu äldre innehåll.

Planerad sedan länge landar den mitt i metoo-debatten. Man får leta efter sämre utgångpunkt för en berättelse om den äldre språkprofessorn Higgins som ska lära blomsterflickan Eliza att tala tydligt och uppföra sig fint.

Berättelsen är bitvis isärplockad och spelas med stor distans hela tiden. Ingen tar den på allvar. Johan Rabaeus gör en rutinerad Higgins, Magnus Uggla gör Elizas pappa, den dryge Alfred P Dolittle och har till och med fått Ugglifiera sin stora sång om en gnutta flax med sin marschrock.

Och Nina Zanjani gör Eliza och efter en lång, dryg timme och lite till sjunger hon om hur hon kunde dansa hela natten och då finns det äntligen lite hjärta och lite mindre avståndstagande hjärna.

Här händer det något lite och det finns också några scener helt utan musik där Rabaeus och Zanjani skådespelar och visar att de vill nåt med texten.

Vad övrigt är, är överspel och dansare och skådespelare som på ett förmodat småroligt sätt agerar studenter, hästar, hästkapplöpningsbesökare, betjänter och andra. Bitvis fyndig koreografi av Signe Fabricius, men det hjälper inte Elisa Kragerups regi alls. Det bara tvingar henne längre bort från berättelsen.

Så My Fair Lady ramlar mellan stolarna - varken lyckat traditionell eller spännande modern.

I P1 Kultur den 11 december 2018 diskuterar Per Feltzin och Kulturredaktionens teaterkritiker Anneli Dufva uppsättningen.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".