Zara Larsson
Artisten Zara Larsson, en av Sveriges stora musikexporter de senaste åren. Foto: Emmanuel Dunand/TT

Flera utmaningar för en allt starkare svensk musikmarknad

"Det finns en stor betalningsvilja och fler går och lyssnar på musik"
2:12 min

2016 omsatte den svenska musikmarknaden nästan tio miljarder, men många mindre musikskapare har det svårt och mansdominansen är stark.

De nya siffrorna visar att musikbranschen i Sverige har ökat sin omsättning med cirka nio procent jämfört med 2015.

– Det finns en stor betalningsvilja, det säljs mer biljetter, det är högre priser och fler går och lyssnar på musik, säger Linda Portnoff, vd på paraplyorganisationen Musiksverige som har tagit fram statistiken.

Allra bäst går det för konserter och festivaler, men också en stark export av svensk musik och den digitala utvecklingen ligger bakom de positiva siffrorna för musikmarknaden i Sverige 2016.

En viktig anledning till att intäkterna ökar är fortfarande inkomster från konserter med stora internationella artister. Som förra året, när Adele slog publikrekord på Tele2 Arena och Bruce Springsteens hade tre spelningar på Ullevi. Linda Portnoff på Musiksverige ser därför samtidigt utmaningar för många mindre artister och låtskrivare som kämpar sig fram i den hårda konkurrensen.

– Det finns inga trösklar för att vara med och spela. Tekniken har blivit billigare, men däremot kan det vara väldigt svårt att nå upp till en nivå där du har en acceptabel eller hållbar försörjning. Konkurrensen är väldigt hård och konsumenternas preferenser är ändå att man gillar att lyssna på globala topphits med världsartister, säger Portnoff.

Den svenska musikexporten låg förra året på knappt två miljarder kronor och stod därmed för 20 procent av den svenska musikbranschens totala omsättning. Det här är den högsta exportandelen sedan mätningarna startade 2009.

Inför nästa år önskar sig Linda Portnoff i ljuset av #metoo-rörelsen också en positiv utveckling när det kommer till jämställdhet och mångfald i musikbranschen.

– Där ser det inte alls bra ut som man kunde önska. Det vill säga, vi har inte en jämn representation som speglar Sveriges befolkning. Vi har bara 18 procent kvinnliga vd:ar och en representation på en tredjedel kvinnor i styrelserna i den här branschen. Det är en av utmaningarna som ligger 'top of mind' i dessa dagar förstås, säger Portnoff.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".