Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Björk Utopia.
Björk Utopia. Foto: Santiago Felipe
RECENSION – MUSIK

Lisa Wall: "Jag är kär i hennes tigervovve-ljud"

Lisa Wall om Björks album "Utopia"
9:34 min

Isländska multikonstnären och artisten Björk släpper sitt nionde album "Utopia". Tidningen The Guardian kallar det för det björkigaste som någonsin björkats.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Utopia"
Artist: Björk
Betyg: 4 av 5

– Albumet är EXTREMT björkigt. Man känner igen henne från första start. Hennes röst är omisskännlig, och tonspråket; det dekonstruerade, rytmerna och krascherna som byggs till trum-loopar.

Det första man hör är någon slags djungel – det liksom piper, kvillrar, kvittrar både i när och fjärran, inte av verkliga djur, här finns ingenting dokumentärt, utan allt är regnbågsfärgat, starkt och ljust och vi blir på något sätt placerade i hennes egna urskog – ett alldeles eget fabricerat universum.

Förra albumet "Vulnicura", två år gammalt, var ett skilsmässoalbum som var mörkt. Men det här börjar hoppfullare, mer dur, poppigare,
extas, bombastiskt, en inledning som lovar såååå mycket.

Man kan tycka vad man vill om resultatet, men Björk ligger i framkant i utforskandet av hur man kan använda teknik i sitt musikskapande. 
Redan i mitten av 90-talet började hon göra musik på sin laptop, hon beskrev sig som "fri från studion" – och ända sedan dess har hon pushat gränserna för vad teknik kan göra för musik. Hon har skapat sin egen avatar som sjunger och spelar, hon har byggt sin egen mjukvara och appar och bygger egna instrument. Jag tror hon har samplat allt - och förvanskat, förvrängt och byggt rytmer av det.

Varför är du så fascinerad av ljuden?

– För att jag vet hur svårt det är! Och hon är så sanslöst begåvad. Redan på 90-talet när hon typ var först i musikindustrin med att använda redigeringsprogram och i sin närmiljö spelade in vardagsljud - ibland knappt hörbara - för att förstärka dem och göra rytmer av dem, och det roar hon sig ju fortfarande med.
Hon tillhör de bästa i världen på att göra just rytmer av LJUD.
På "Utopia" har hon också skapat djur-ljud.

Hela samtalet finns att lyssna på i ljudlänken ovan

Mer om Scen- och musikrecensioner

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".