Närbild på sopranen Maari Ernits. Bild från Nederländernas operaakademi.
1 av 3
Närbild på sopranen Maari Ernits. Foto: Bild från Nederländernas operaakademi.
Sopranen Maari Ernits söker rollen som Elisabeta i Opera på skärets uppsättning av "Don Carlo". Foto: Berit Nygren/SR.
2 av 3
Sopranen Maari Ernits söker rollen som Elisabeta i Opera på skärets uppsättning av "Don Carlo". Foto: Berit Nygren/SR.
Opera på skärets jury fr v regissören William Relton, operahusets grundare Sten Niclasson, konstnärlige ledare Alexander Niclasson, dirigenten Michael Balke och producenten Anna-Carin Niclasson. Foto: Berit Nygren/SR.
3 av 3
Opera på skärets jury fr v regissören William Relton, operahusets grundare Sten Niclasson, konstnärlige ledare Alexander Niclasson, dirigenten Michael Balke och producenten Anna-Carin Niclasson. Foto: Berit Nygren/SR.

Stor audition för Verdiopera

"Jag ÄR 'Elisabeta'" säger sopranen Maari Ernits
3:19 min

En av Sveriges mest etablerade sommaroperascener - Opera på skäret i Bergslagen - gör sin största audition hittills i Stockholm i dessa dagar.

Omkring 150 sångare från alla världsdelar söker rollerna i Verdis opera "Don Carlo".

En av dem är sopranen Maari Ernits från Estland. Ernits söker rollen som Elisabeta som förälskar sig i Don Carlo men tvingas gifta sig med Don Carlos pappa kung Filip. Inget kul för Elisabeta, men inget ovanligt för Verdis operor som alltid brukar ha ett inslag av olycklig kärlek.

Ernits älskar Verdis operor och rollen som Elisabeta passar henne perfekt, säger hon. Att få den här rollen skulle också vara ett perfekt tillfälle att debutera i Sverige och internationellt, säger Ernits som tog examen vid operaakademien i Nederländerna tidigare i år.

Kanadensaren Sheldon Baxter som för närvarande bor i Tyskland ser denna audition som en möjlighet att också visa att han finns.

- Det finns fler arbetstillfällen inom opera i Europa än i Nordamerika, berättar han.

Baxter söker rollen som Don Carlos vän Rodrigo. Hos Verdi är det oftast sopraner och tenorer som får fantastiska dödsscener men här är det en baryton, berättar Baxter som sjunger i just det röstfacket.

Uppe på läktaren för bland andra regissören William Relton anteckningar. Han vill förstås hitta de bästa rösterna, och eftersom "Don Carlo" enligt honom är en mycket italiensk opera behöver också sångarna ha ett speciellt varmt sound och en grace i sättet att frasera, säger han.

- De måste också klara av att skapa dramatik och att kommunicera också i en konstgjord situation som en audition, och det ska skapa ett sug efter att höra dem redan när de går in, säger Relton.

- Don Carlo är ett helt fantastiskt mästerverk, som spelas alltför litet, säger Opera på Skärets konstnärliga ledare Alexander Niclasson, men operahuset där inne i Bergslagens skogar har inte bara ett internationellt rykte utan är också en viktig snurra i en bygd som håller på att avfolkas.

Den ligger i en av Sveriges minsta kommuner - Ljusnarsberg - och operahusets grundare Sten Niclasson fortsätter:

- Att samla tio-tolv-femton tusen människor varje sommar är naturligtvis ett jättestort tillskott till turismen i kommunen. Att det finns någonting som genererar positivitet och framåtanda och naturligtvis det kulturella värdet av detta är någonting som regionen, kommunen har förstått och vill stödja, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".