Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Vinden ersätter musiken i "God's Own Country". Intervju med regissören Francis Lee.

Publicerat onsdag 29 november 2017 kl 14.27
"Det var viktigt att alla sysslor satt i ryggmärgen"
(7:32 min)
Johnny och Gheorghe möts och känslor uppstår i "God's own country".
1 av 2
Johnny och Gheorghe möts och känslor uppstår i "God's own country". Foto: Pressbild
Francis Lee har regisserat och skrivit manus till filmen God's own country
2 av 2
Francis Lee har regisserat och skrivit manus till filmen God's own country Foto: Roger Wilson

P1 Kulturs Roger Wilson intervjuar den hyllade "God's Own Country"-regissören Francis Lee.

Den hyllade kärleksfilmen "God's Own Country", som nyligen gick upp på svenska biografer, är en rätt hårdför historia om en romans mellan fårfarmaren Johnny som blir kär i den rumänske lantarbetaren Gyorgy som kommer till gården i Yorkshire för att hjälpa till under en vecka.

Mycket arbete gick till att autentisk skildra livet på gården, bland djuren. Det karga landskapet, de vindpinade kullarna och arbetet med fåren. Regissören Francis Lee växte själv upp på en bondgård i Yorkshire.

– Ja, det var viktigt att alla sysslor satt i ryggmärgen. Vare sig det gällde att jobba med lammningen, bygga stenmurar eller göra ost.

Men det var något annat som hände när skådespelarna fick jobba de långa passen mellan sex på morgonen och sju på kvällen. Något fysiskt.

– Ja, tröttheten, kylan, fukten och de värkande musklerna påverkade hur de stod och rörde sig under de där långa arbetspassen. Något som skådespelarna sen kunde ta med sig in i filmarbetet - och som gjorde att det kändes som om de hörde hemma i landskapet.

Men Francis Lee nöjde sig inte med det, för att ytterligare förstärka den autentiska känslan så hade han en massa regler.

Kläder, maskiner, verktyg, rekvisita fick bara hämtas från trakten där man spelade in. Att köpa saker på internet var förbjudet, att bygga något på plats likaså.

Man fick använda saker som fanns på gården man spelade in, i stan i närheten eller på Francis Lees pappas gård, tio minuter bort.

På samma sätt var också viktigt att allt ljud som användes i filmen kom från rätt platser. Så ljuddesignern fick resa runt i Yorkshire och banda timmar av atmosfärljud. För istället för musik så används verkliga ljud för att bygga upp känslor och närvaro.

– Ett exempel på ljudberättande, är till exempel att ljudet av en vind dyker upp när rumänske Gheorghe är i bild.

Men givetvis fanns det liknande detaljer i bildberättandet. Som att Francis Lee plockade bort nästan alla röda saker ur filmen. Så att han sen kan använda färgen när det är starka känslor på gång.

Som till exempel Gheorghes tjocka, stickade vinröda tröja. Som faktiskt blivit så pass populär att filmens största fans köpt likadana till sig själv, som de har på sig när de ser den.

God's Own Country tillhör de där filmerna som lockat en stor straight publik, även om den nu handlar om homosexuell kärlek. Precis som Brokeback Mountain, som den ofta jämförs med. Eller brittiska Weekend.

En av Francis Lees förklaringar till det är att heterosexuell romantik faktiskt är en bristvara på vita duken.

– Heterosexuella kärlekshistorier har blivit mer och mer sällsynta på vita duken. Oftast blir det romantiska komedier av det hela, säger Francis Lee - som tror att det är därför som hans egen film lyckats locka en blandad publik på bio i Storbritannien. Det är en kärlekstörstande publik på jakt efter de stora känslorna, helt enkelt.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".