Hedda Gabler (Electra Hallman) på Dramaten
1 av 2
Hedda Gabler (Electra Hallman) på Dramaten Foto: Sören Vilks
Dramaten, Stockholm. Foto: Peter Öberg, Sveriges Radio.
2 av 2
Foto: Peter Öberg, Sveriges Radio.

Få kvinnliga regissörer på Dramatens stora scen

Eirik Stubö: "Vi har kommit långt men inte långt nog"
2:57 min

Ett av Dramatens jämställdhetsmål är att senast 2017 ha en jämställd könsfördelning för regissörer på varje scen över en löpande treårsperiod. Men när året går mot sitt slut så är målet långtifrån uppfyllt. Detta trots att Dramaten har i uppdrag av kulturdepartementet att "integrera ett jämställdhetsperspektiv".

Jenny Andreasson är regissör på Dramaten och hon är besviken över att jämställdheten inte kommit längre på Sveriges nationalscen för teater.

- Det gör mig både upprörd och besviken. Jag tror inte att någon arbetsplats mår bra av alltför kraftig snedfördelning, varken bland dem som jobbar där eller bland dem som bestämmer.

Jenny Andreasson tycker dessutom att det är en viktig konstnärlig fråga.

- Det är otroligt viktigt att vi får flera olika berättarperspektiv och röster.

Sett till Dramatens alla scener uppgår andelen kvinnliga regissörer i år till 37 procent, enligt Kulturnytts uträkning (se faktaruta). Det är något bättre än förra året och nära 40 procent som är ett jämställdhetsminimum.

Men när kvinnor anlitas som regissörer så är det oftast på de mindre scenerna. Detta trots att Dramatens eget jämställdhetsmål är att det ska vara jämställt bland regissörerna på varje enskild scen.
År 2015 var andelen kvinnliga regissörer på Stora scenen tre av tio, förra året var de bara en av tio, och i år tre av elva.

Eirik Stubö är chef på Dramaten. Och på frågan om varför så få kvinnor får chansen att regissera på Stora scenen svarar han att många inte vill.

- Ofta är det så att det är svårt att få regissörer av båda kön att arbeta på stora scenen.

Du menar att du bett kvinnor att regissera på Stora scenen men fått nej?

- Jag ser att vi ibland börjat med en idé för Stora scenen och hamnat på en mindre scen. Jag tror att det lika mycket handlar om lust, vilket material man vill göra, och vad man är angelägen om att berätta för berättelser.

Eirik Stubö har tidigare fått kritik för bristande jämställdhet i repertoaren när han var teaterchef på Nationaltheatret i Oslo. Att han fortfarande brottas med samma frågor är något som han tror att han delar med de flesta teaterchefer, kvinnor som män.

Stubö framhåller att han tycker att Dramaten som nationalscen ska vara ett föredöme när det gäller jämställdhet och att det är något som han vill arbeta aktivt med. Men han tycker inte att bristen på kvinnliga regissörer på Stora scenen är ett stort problem.

- Stora scenen är en signalscen. Men förra året blev Suzanne Ostens "Falla ur tiden" nominerad och hyllad överallt, den gick på Elverket. Räknas inte det för att det inte är på Stora scenen? För mig blir det en väldigt snurrig och konstig debatt.

Samtidigt är det ert eget jämställdhetsmål att varje scen ska vara jämställd?

- Vi har kommit långt men inte långt nog.

Jämställdhet bland Dramatens regissörer

Uppsättningar 2017

STORA SCENEN
Figaros bröllop: manlig regissör, 
Molnens bröder: manlig regissör, 
Försökskaninerna: kvinnlig regissör, 
Anna Karenina: manlig regissör,
Oidipus/Antigone: manlig regissör
Det blåser på månen: kvinnlig regissör (gjordes för Elverket, flyttades senare till Stora scenen)
Och ge oss skuggorna: manlig regissör
Fanny och Alexander: manlig regissör
Hedda Gabler: kvinnlig regissör (gjordes för Lejonkulan, flyttades senare till Stora scenen)
Ivanov: manlig regissör
Richard III: manlig regissör
Andel kvinnliga regissörer: Tre av elva

LILLA SCENEN
Petra von Kants bittra tårar: manlig regissör, 
The Nether: kvinnlig regissör, 
Frun från havet: kvinnlig regissör 
Ensam: kvinnlig regissör
Fadren: kvinnlig regissör
Uppenbarelsen: manlig regissör
Mormors svarta ögon: kvinnlig regissör
Den goda viljan: manlig regissör
Presidenterna: manlig regissör
Fäder och söner: manlig regissör
Liv Strömquist tänker på dig: kvinnlig regissör
Sufflören: manlig regissör
Andel kvinnliga regissörer: Sex av tolv

LEJONKULAN
Bråttom Bråttom, kvinnlig regissör
Här kommer alla känslorna på en och samma gång, två manliga regissörer
Klipp han, två manliga regissörer
Ritter Dene Voss, kvinnlig regissör
Andel kvinnliga regissörer: Två av sex

TORNRUMMET
De sista vittnena, kvinnlig regissör
Flickland, manlig regissör
Filifjonkan som trodde på katastrofer, kvinnlig regissör
Andel kvinnliga regissörer: Två av tre

MÅLARSALEN
Krapps sista band, manlig regissör
När det kommer till kritan, manlig regissör
Svenska Hijabis, kvinnlig regissör
Andel kvinnliga regissörer: En av tre

ELVERKET
Stilla liv, manlig regissör
The mental states of sweden in dance, manlig regissör
Swede hollow, manlig regissör
Det blåser på månen, kvinnlig regissör (gjordes för Elverket, flyttades till Stora scenen)
Andel kvinnliga regissörer: En av fyra

TOTALT: 36 uppsättningar och 38 regissörer varav 14 kvinnliga.

* Alla pjäser som spelats år 2017 är medräknade, även om de haft premiär tidigare år. Undantag för gästspel, poetry slam, konserter, föreläsningar eller liknande.

Regissörer på Dramatens stora scen

2017
Män: 8
Kvinnor: 3


2016
Män: 9
Kvinnor: 1

2015
Män: 7
Kvinnor: 3

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".