Carcass av Pjotr Pavlensky 2013
Carcass av Pjotr Pavlensky 2013 Foto: Cecilia Blomberg/SR
RECENSION - KONST

Saatchi Gallery visar rysk konst som utmanar makten

Cecilia Blomberg: "Antingen är du tyst. Eller också är du modig"
5:39 min

Hur mår yttrandefriheten i Ryssland 100 år efter ryska revolutionen? Frågan ställs på sin spets i en utställning som Cecilia Blomberg sett på Saatchi Gallery i London.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Art Riot: Post-Soviet Actionism
Plats: Saatchi Gallery, London
Konstnärer: Oleg Kulik, Pussy Riot, Pjotr Pavlensky med flera
Curator: Marat Guelman
Pågår: tom den 31 december
Övrigt: Ryske konstmecenaten Igor Tsukanov stödjer radikal rysk samtidskonst och är medproducent till utställningen.

 

Är det något med den ryska konsten idag som gör den extra utmanande för de styrande i landet?

Det är nog så som Igor Tsukanov, den ryske konstmecenaten som är med och genomför den här utställningen säger: Att i Ryssland idag finns det egentligen två vägar. Antingen är du tyst. Eller också är du modig. Och jag skulle nog lägga till modig på gränsen till galenskap. Där det finns en tradition i rysk konst med ett visst mått av galenskap som ett sätt att hantera ett odemokratiskt samhälle. 

Vad är det som visas då på Saatchi?

Utställningen klyvs egentligen i två delar där den mest intressanta handlar om de på riktigt utmanande konstnärer som jobbat med performance och rena aktioner. Och där de centrala namnen är Pussy Riot, Pyotr Pavlensky och Oleg Kulik. Och där Oleg Kulik är den som hållit på längst.

Ja det var han som gjorde skandal under en performance på Färgfabriken i Stockholm 1996 då han agerade hund och på riktigt bet en konstbesökare i benet.

Ja det blev ju till och med ett polisärende, men vilket som kanske är viktigare så gjorde det Oleg Kulik världskänd. I en intervju i Guardian säger Oleg Kulik att han lämnade mänskligheten i protest för att Sovjetunionen och senare Ryssland var så avhumaniserade samhällen.

Och konsekvensen av det var att han gick in i rollen som djur. Och framförallt som hund. Naken, fastkedjad och aggressiv. För att som han skrivit i sin programförklaring "hitta djuret i människan och människan i djuret."

Pyotr Pavlensky tar galenskapen till en helt annan nivå

Och när han visas här på Saatchi Gallery blir plötsligt hans performance en bit samtidshistoria. En exposé över den här tidiga postsovjetiska konsten genom fotografier, teckningar och svartvita ganska korniga videoupptagningar som man kan titta sig igenom tillbakalutad på en hög halmbalar.

Ändå så känns det som om Oleg Kulik - galenskapen till trots - har agerat inom konstens ramar till skillnad från både Pussy Riot och Pyotr Pavlensky. De har ju verkligen utmanat maktens högsta skikt. Och som Pussy Riot utmanat inte bara Putin också den ortodoxa kyrkan.

Ja Pussy Riot är väl kanske den grupp som blivit mest känd utanför konstens värld genom den performance de gjorde i Kristus Frälsarens Katedral i Moskva.

Så är det ju och de förstod nog inte själva vilka enorma konsekvenser det skulle få. De blev ju avhysta direkt av säkerhetsvakter under de ganska få minuter som de hann genomföra sin aktion i kyrkan. Men sen dröjde det flera veckor innan de blev arresterade och att två av medlemmarna Maria Alosjina och Nadja Tolokonnikova skulle få så hårda fängelsestraff var nog bortom deras föreställningsvärld.

På Saatchi påminns man också om hur vidriga förhållandena i fängelserna var med fysiska och sexuella övergrepp och med på utställningen finns banderoller med från de demonstrationer som genomfördes dagligen under flera veckor av konstnärsvänner utanför fängelset där Maria Alosjina satt.

Vad är det som Pussy Riot gör som inte Oleg Kulik gör och som gör att det ryska rättssamhället reagerat så starkt?

Ja det handlar nog om att Oleg Kulik aldrig har utmanat just kyrkan på samma sätt. Men också att det ryska samhället slutits och blivit hårdare igen. Den av konstnärerna som går längst är definitivt Pyotr Pavlensky. Även han gjorde solidaritetsaktioner för att stödja Pussy Riot. I aktionen "Sömmen" - sydde han helt enkelt ihop munnen med röd tråd och lät sig fotograferas utanför Kazankatedralen i Sankt Petersburg. Ganska brutalt kan man säga.

Ja det var han som nu tidigare i höstas tände eld på ett av Franska centralbankens kontor i Paris och som nu är arresterad i Frankrike.

Jag skulle nog säga att Pyotr Pavlensky tar galenskapen till en helt annan nivå i de aktioner han gjort. Han är en samtida martyr som också har lämnat konstrummet och istället gått i öppen dialog med statsmakten. Hans samtliga verk är så fruktansvärt hårda. För att ta ett par exempel till som visas på Saatchi så har han spikat fast testiklarna i marken på Röda Torget. Lagt sig naken i en rulle av taggtråd.

Och Pavlensky gör heller aldrig motstånd när han blir arresterad utan ser hela rättsprocessen som en viktig del av verket och jag tänker att det bara är ett samhälle som är riktigt hårt som kan föda det här uttrycket. Och det är ju en ganska dyster bild att bära med sig från utställningen.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".