Nurejev.
Nurejev. Foto: Jorge Fatauros

"Nurejev" en kontroversiell urpremiär på Bolsjojteatern

Rysslandskorrespondent Maria Persson Löfgren från Bolsojteatern
2:51 min

Världspremiären av "Nurejev" på Bolsjoj blev till slut av i helgen. Publiken bestod till stor del av Moskvas elit i form av ministrar, superrika oligarker och kändisar som mötte en och annan protest t-shirt.

Hör kulturredaktionens Fredrik Wadströms kommentar om föreställningen under artikeln

Bland dem som applåderade intensivt och gav stående ovationer syntes president Vladimir Putins talesman Dmitrij Peskov, som berömde föreställningen också i en senare intervju. Beröm kom också från före detta ekonomiminister Alexej Kudrin, som på Twitter skrev "att det är orättvist att Kirill Serebrennikov inte fick närvara vid premiären av sitt talangfulla verk".

På scenen bar aktörerna t-shirts med texten "Frige Serebrennikov" på, en öppen protest som flera i publiken skulle kunna ta åt sig av, eftersom de är en del av maktsystemet som inte accepterar fria konstnärer.

Gogolteaterns direktör och regissör Serebrennikov sitter i husarrest sedan i augusti. Nurejev skulle ha haft premiär redan i juli, men Bolsjojteatern drog tillbaka den och hävdade att produktionen inte var klar. Men bilder från repetitioner hade läckt ut och det sas att det var både för naket och för mycket om dansaren Rudolf Nurejevs homosexualitet för att kunna passera. Nu fick baletten en 18-årsgräns.

Några av dem som lyckades köa sig till de både ovanligt dyra och få biljetterna till de två föreställningarna i helgen var lyriska efteråt när de intervjuades av Radio Svoboda:

– Jag tyckte mycket om den, som en balett om balett och särskilt tyckte jag om musiken ur olika genrer, jazz, klassiskt blandat med känd musik från baletter som "Svansjön" och "Giselle", sa en ung kvinna.

– Enorm frihet och att folk applåderade mer än 20 minuter efteråt, det här visar ändå friheten i vårt land, sa en annan ung kvinna.

– Det här är en premiär för något jag inte sett på tio år varken i Ryssland eller i världen. Ett nytt steg för balettvärlden och särskilt musiken som var genial och det finns hopp att vårt land kan formulera oss stort och det kommer ge avtryck i hela världen.

Men det fanns de som inte förstod något alls av föreställningen:

– Jag anser att det varken var balett eller opera, jag förstår faktiskt inte vad jag var med om, en stor oreda och det passar inte på en sådan scen som Bolsjoj, sa en medelålders kvinna, en röst som kan sägas representera den Bolsjojpublik som framförallt vill se den typiskt klassiska baletten, så som den sett ut i snart 100 år.

En typ av föreställningar som präglar Bolsjojteatern och som ligger till grund för rysk baletts världsrykte. Sådana föreställningar som också Nurejev hade huvudrollen i innan han hoppade av i Paris 1961.

Avhoppet används idag av de mer patriotiska nationalistiska rösterna, som kallar Nurejev för dåtidens förrädare och publiken för dagens förrädare. Samma typ av personer sökte häromdagen fysiskt stoppa filmvisningar om Ukraina på en dokumentärfilmfestival.

Bolsjojs ledning har lovat att Nurejev åter ska komma på scenen i maj.

Mer om Scen

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".