Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Alice Bah Kuhnke har på sig en vit klänning med stora snäckliknande armpuffar.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Jurist: "Kulturministern får inte marknadsföra varumärken"

Professor i förvaltningsrätt: "Det finns marknadsföringsbyråer för sånt"
0:40 min

Det är inte förenligt med grundlagens krav på att ministrar ska vara objektiva och sakliga, att kulturministern exponerar och talar väl om enskilda varumärken i sociala medier. Det säger Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt på Uppsala universitet.

Tidigare i veckan berättade vi om kulturminister Alice Bah Kuhnkes Instagramkonto, och hur hon i kraft av en stor och engagerad följarskara har blivit en influencer. Där får hon frågor om vad hon bär för kläder, och hon exponerar och talar också väl om enskilda varumärken.

Under Nobelfesten fick de designers som skapat kulturministerns kläder och smycken uppmärksamhet i medierna och på hennes sociala medie-konto. Men hon var inte ensam, flera politiker, som finansminister Magdalena Andersson och Centerpartiets partiledare Annie Lööf passade på att exponera designernamn på Instagram. Något som även uppmärksammas i DN idag.

Kulturminister Alice Bah Kuhnke så så här tidigare i veckan om varför hon exponerar varumärken:

– Jag marknadsför absolut Sverige och svensk kultur, det är vad jag ska göra. Det vore befängt om lantbruksministern inte kan besöka lantbrukares verksamheter och att jag som kultur- och demokratiminister inte löpande lyfter olika kulturverksamheter.

Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, håller inte med om att det är en kulturministers uppdrag. Det är en sak att tala väl om svenskt kulturliv, en annan att exponera enskilda varumärken. Det går emot uppdraget som minister säger han:

– Vi kräver av en minister såväl av andra myndighetspersoner att de ska vara sakliga och opartiska, det står i vår grundlag. Enskilda varumärken får hon inte marknadsföra.

– Det finns marknadsföringsbyråer som sysslar med sånt.

Vad är problemet med att exponera vissa varumärken framför andra?

– Problemet blir för de företag som inte får vara med och bli marknadsförs av ministern, de får en avsevärd konkurrensnackdel. Det funkar inte.

– För en minister har ju en funktion i den svenska staten och det är där vi kräver att de ska vara sakliga och opartiska. Är du partiledare får du väl egentligen säga vad du vill, det får du står till svars för inför ditt parti, säger Olle Lundin.

Det inte är brottsligt för en minister att tala väl och exponera enskilda varumärken, konstaterar Olle Lundin:

– Men det är inte förenligt med vår grundlag och det kan man i sig tycka är tillräckligt allvarligt. I slutändan kan man tänka sig att det kan bli en fråga för Konstitutionsutskottet, så får de reda ut och diskutera frågan.

Kulturministern avböjer att kommentera ytterligare.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".