Volksbühne i Berlin-Mitte
Volksbühne i Berlin-Mitte. Foto: Hervé Champollion/akg-image

Publiken sviker Volksbühne när omstridd chef tagit över

Neddragningar och avhopp
2:29 min

Efter 25 år har den kultförklarade teaterchefen Frank Castorf lämnat den anrika teatern Volksbühne, och fått en omstridd efterträdare i den tidigare museichefen Chris Dercon.

Teateråret i Berlin har präglats av stor dramatik – främst vid sidan av scenen. De första 100 dagarna under Chris Dercons ledning har publiken svikit och kritikerna inte varit nådiga.

– Kritiken är inte bara negativ. Den är väldigt blandad, säger Chris Dercon och hänvisar till internationell press och teaterbloggar, där motståndet mot honom inte är lika kompakt som i många tyska medier.

I en första längre intervju sedan han tillträdde i september, i public service-radion Deutschlandfunk, bemöter han en del av kritiken som riktats mot honom sedan han utnämndes för två år sedan.

Han beskrivs som en museiman som inte kan teater och som en storkapitalets agent som bara vet hur man tillfredsställer en globaliserad konstmarknad. Nu kommer han och ersätter en traditionstyngd ensembleteater med en event- och spektakelkiosk.

Den tidigare chefen för Tate Modern i London har inte hymlat med att han vill bryta med det verk som Frank Castorf har byggt upp under ett kvarts sekel.

– Vi är ett nytt slags blandväsen där olika konstformer får möjlighet att söka teatrala uttryck, förklarar han.

Premiären, en tio timmar lång dansupplevelse, tilldrog sig långt borta från teaterhuset vid Rosa Luxemburgplatz, på den nedlagda flygplatsen Tempelhof, med en publikfriande tillställning öppen för alla att dansa med i.

Av ensemblen vid Volksbühne finns bara spillror kvar. Efter neddragningar och flera avhopp i protest mot Dercon återstår två av tidigare 27 fasta medlemmar. Framöver ska det vara en löst hopsatt grupp med olika konstnärer.

Många saknar en politisk glöd som har varit ett av Volksbühnes kännetecken. Drygt 40 000 personer har skrivit på ett upprop med en uppmaning till ansvariga politiker att ompröva Volksbühnes framtid.

I september ockuperades teatern av en grupp aktivister i protest mot gentrifiering och vad de kallar kapitaliseringen av Berlins stadspolitik och som de menar att den nya ledningen för Volksbühne är ett exempel på.

Ett påtagligt kännetecken som saknas är rövarhjulet. Det väldiga järnhjulet på två ben, som gjordes till en legendarisk uppsättning av Friedrich Schillers "Rövarna", och som blev till ett slags varumärke för teatern var det sista Frank Castorf tog med sig när han lämnade Volksbühne i somras.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".