Nakenstudie 1917, privat samling
1 av 4
Nakenstudie 1917, privat samling Foto: Tate Modern
Juan Gris, 1915
2 av 4
Juan Gris, 1915 Foto: The Metropolitan Museum of Art, New York
Marie (Marie, fille du peuple), 1918
3 av 4
Marie (Marie, fille du peuple), 1918 Foto: Kunstmuseum Basel, Bequest Dr. Walther Hanhart, Riehen,
Modigliani i sin ateljé
4 av 4
Modigliani i sin ateljé Foto: Paul Guillaume,©RMN-Grand Palais (musée de l
RECENSION - KONST

Modigliani upprepar sig själv på Tate Modern

Cecilia Blomberg recenserar Modigliani på Tate Modern
2:28 min

Målningarnas skönhet har förfört genom decennierna. Men själv levde han kort och självförbrännande. Nu visas Amedeo Modigliani i en stor utställning på Tate Modern i London

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Modigliani
Plats:
Tate Modern, London
Konstnär: Amedeo Modigliani (1884-1920)
Curator: Nancy Ireson, Simonetta Fraquelli och Emma Lewis
Pågår: till den 2 april

 

Amedeo Modigliani är för alltid förknippad med harmoniserande färger och ovala ansikten med mandelformade ögon. En upphöjd, stiliserad skönhet.

Jag lovar på den punkten gör utställningen på Tate Modern ingen besviken. Besökaren får mycket av det. Man fullkomligen badar i skönhet härinne.

Det är nästan obegripligt hur Modigliani så bekymmerslöst höll fast i de idealen medan första världskriget rasade på i Europa. Bara som en referens. 1917 - Samma år som Modigliani frossar i förskönat nakenmåleri chockeras världen av Duchamps utställda pissoar. Två helt olika sätt att tackla den nya verkligheten på. Bita sig fast eller göra uppror.

Men oftare är det som författaren Jean Cocteau surt sade efter sitt porträtt - det är sig själv Modigliani målar. Om och om igen.

Omvärlden tycktes alltså inte beröra den italienske dandyn särskilt mycket. Han kanske hade nog med sitt eget liv. Han blev bara 35 år. Sen orkade inte den turberkolossjuka kroppen med mer droger och alkohol. Och livet som judisk immigrant i Paris var inte alltid så lätt, även om just mötet med den franska huvudstaden var avgörande för hans utveckling. Det betonas i utställningen.

Modigliani kom till Paris 1906 drygt 20 år gammal och var utbildad i renässansmåleriets ideal.  I sitt sökande börjar han imitera förebilder som Paul Cézanne och Tolouse Lautrec. 

Han inspireras av afrikansk skulptur. De stenansikten han ställer ut på Höstsalongen i Paris 1912, och som också visas här, leder sen vidare till det signaturmåleri där nästan alla ansikten snarare är just masker än porträtt.

Ibland fångar Modigliani verkligen det säregna hos någon - som det kraftfulla och självmedvetna hos den mexikanske muralmålaren Diego Rivera. Men oftare är det som författaren Jean Cocteau surt sade efter sitt porträtt - det är sig själv Modigliani målar. Om och om igen.

Samtidigt är det just det som gjort honom så älskad. Han gjorde sin grej. För att han ville, men kanske också för att han var rastlös. 

Modigliani var känd för att jobba snabbt. För snabbt tyckte hans konsthandlare som oroade sig över att han dumpade sin egen marknad. Och bara därför borde dra ned på takten.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".