Vasamuseet ligger i topp när det gäller att locka museibesökare. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.
Vasamuseet ligger i topp när det gäller att locka museibesökare. Foto: Claudio Bresciani/Scanpix.

Stabil besökstrend för Sveriges museer

2:30 min

18,5 miljoner. Så många besökte ett museum i Sverige under 2017. Det visar Sveriges Museers sammanställning.

Sveriges Museers siffror över 2017 visar på stabilitet för museibesökandet i Sverige.

Drygt 8,6 miljoner besökte centrala museer kring större städer. Regionala museer besöktes av dryga 3,6 miljoner besökare och kommunala av 4,5 miljoner. Siffror som överlag motsvarar de för 2016.

– Jag tror att vi ligger på ungefär samma nivå jämfört med tidigare. Svenska museer har stadigt och sakta fortsatt öka sina besök de senaste tio åren, säger Mats Persson generalsekreterare för Sveriges Museer

Däremot tappar vissa av landets centrala museer i besökarantal när andra ökar. Till exempel tappar Naturhistoriska riksmuseet och Historiska museet stora andelar besökare.

– 2016 var första fria entré-året och då blir det en topp. Nu går vi in i en fas där vi kommer få se en viss fluxation i antal besök. Vi får se deras besökssiffror över tid, säger Mats Persson. 

Det är inte bara turister som tar sig tid att besöka ett museum. Fyra av fem svenskar gjorde besök under 2017 visar Europakomittens eurobarometer. Det är långt över snittet för länderna i EU som ligger på 50 procent.

Vasamuseet slog också nytt besöksrekord och tar över Skansens plats som etta på listan över Sveriges mest besökta museer.

– Det är roligt att vara ett så välbesökt museum. Det var en ganska stor förändring bara det senaste året med en ökning på nästan tio procent, säger Lisa Månsson, chef på Vasamuseet.

Lisa Månsson tror att anledningen till svenskarnas relativt höga antal museibesök kan bero på hur landets museer samarbetar med skolor.

– Så att vi redan i unga år skapar en medvetenhet av museer och vad museer kan erbjuda, säger Lisa Månsson.

Men fyra av fem, är ju trots allt inte fem av fem. Vad behöver man göra för att nå dit?

– Det handlar om att ha en mångfald i berättelserna och att hitta sätt att nå nya målgrupper. Även om vi har en bred skara besökare finns det de som inte alltid kommer till oss. Det är en fråga som alla museer jobbar med hela tiden, säger Mats Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista