Einar Bredefeldt spelar huvudrollen i Malmö i Harold Pinters "Presskonferensen".
Einar Bredefeldt spelar huvudrollen i Malmö i Harold Pinters "Presskonferensen". Foto: Morris Wikström, Sveriges Radio

Presskonferensen sätts upp i hela Sverige

Harold Pinters "Presskonferensen" spelas i 23 städer samtidigt
2:42 min

Imorgon klockan 12 sätts Harold Pinters pjäs Presskonferensen upp i 23 olika städer i Sverige - samtidigt.

Idén kommer från Teater Hallands vd och konstnärliga ledare Anna Sjövall. I Malmö sätter Teaterhögskolans elever upp pjäsen. 

- Vi har jobbat utifrån en realistisk tanke. Det är en dystopi som visar hur den statliga makten tar över kulturen, men vi kan se hur nära vi är en sådan situation när vi tittar på andra länder som Polen och Ungern. Så vi har försökt arbeta så realistiskt som möjligt, och så nära Sverige som möjligt, säger Einar Bredefeldt som spelar huvudrollen som kulturminister.

Totalt sätts pjäsen upp i 23 städer klockan 12 på lördag, och sänds live på nätet. Föreställningen ges samtidigt som det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur pågår i Eskilstuna. Jenny Månström som är producent på Teaterhögskolan i Malmö förklarar att högskolan vill värna demokrati och det fria ordet. Och eftersom högskolan ju också styrs av politiska ramar så är frågan extra relevant under ett valår.

- Allting i pjäsen blir aktuellt. Beroende på vilka politiker vi väljer kan vi bli styrda. Det kan snabbt bli verklighet när man jobbar i en politisk verksamhet vilka direktiven blir. Då kommer de uppifrån. Sitter det då en minister med en politisk agenda och en politisk övertygelse, då kommer det att märkas rakt ner hos oss som jobbar i sådana organisationer.

I Malmö sätts pjäsen upp på Gustav Adolfs torg, en välbesökt plats som placerar pjäsen mitt i staden och det offentliga livet. För Einar Bredefeldt så är pjäsen också en påminnelse om hur snabbt ramarna för vad som får sägas och uttryckas i offentligheten kan förändras. För det fria kulturlivet är ofta ett av de första offren när en politisk regim ska ta kontroll över samhället, säger han.

- Jag har kollegor i Polen och Ungern som går på teaterhögskolorna där, som har en helt annan verklighet än vad jag har här. Jag har möjlighet att sätta upp den här pjäsen, men det tror jag inte att de skulle ha på samma sätt. Jag blir väldigt drabbad av pjäsen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".