Maria Edström, forskare Göteborgs universitet. Foto: Göteborgs universitet.
Maria Edström, medieforskare vid Göteborgs universitet. Hon är en av författarna till studien. Foto: Foto: Göteborgs universitet.

Ny studie visar en mansdominerad mediebransch

6 av 100 medieföretag har en kvinnlig VD
2:06 min

Av världens 100 största medieföretag är det bara 6 som har en kvinnlig VD. 30 av de 100 företagen saknar helt kvinnor i ledningsgruppen. Det visar en ny studie som gjorts av medieforsknings-institutet Nordicom vid Göteborgs universitet.

Maria Edström är medieforskare på Institutionen för Journalistik, Medier och Kommunikation på Göteborgs Universitet. Hon kan konstatera att de svenska medieföretagen i studien inte är bättre än de i övriga världen.

– Det finns sex nordiska företag på listan och tre svenska. Varken Norden eller Sverige utmärker sig som bättre, utan det är ganska jämnt mönster av låg kvinnlig representation i medieföretagen, säger hon.

Maria Edström är en av författarna till den nya studien från medieforsknings-institutet Nordicom vid Göteborgs universitet, där man alltså undersökt jämställdheten hos internationella medieföretag.

I studien har har man tittat på könsfördelningen bland företagens vd:ar, ledningsgrupper och styrelser. Bland globala aktörer som Alphabet Inc., som bland annat äger Google, Disney, och Sony Entertainment, finns även svenska medieföretag som Spotify, Bonnier och MTG.

Resultaten visar att:

  • Av 100 företag är det bara 6 som har en kvinnlig vd.

  • 30 av 100 företag har ingen kvinna alls i ledningsgruppen.

  • Företagens styrelser består till 80 procent av män.

Det här är första gången det gjorts en sådan här undersökning på internationell nivå, säger Maria Edström.

– Vi har ju gjort den här kartläggningen för att det helt enkelt saknas så mycket statistik kring medierna. I många andra branscher håller man noga koll på hur jämställdheten ser ut, men medieföretagen har gått lite under radarn.

Statistiken är tänkt att fungera som underlag för se hur jämställdheten i världen utvecklas, och den 12 mars presenteras studien för FN:s kvinnokommission när medlemsländerna möts i New York för att bland annat diskutera kvinnors roll inom media.

– Eftersom det finns så lite statistik tänkte vi att det är bra att kunna visa på ett globalt mönster. Att mediebranschen har problem, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".