Bergmanpodden betygsätter Bergman. Bild ur filmen Sommaren med Monika från 1953. Foto: Louis Huch/AB Svensk filmindustri
Harriet Andersson som Monika i Ingmar Bergmans ikoniska film Sommaren med Monika från 1953. Foto: Louis Huch/AB Svensk filmindustri
Bergmanpodden betygsätter Bergman

Sommaren med Monika - ambivalent skildring av kvinnan som äger sitt begär

Det var filmen där Harriet Andersson tog en hel värld med storm med sin insats som Monika. Hon imponerar lika stort idag.

Titel: Sommaren med Monika
Regissör: Ingmar Bergman
Manus: Ingmar Bergman och Per Anders Fogelström
Foto: Gunnar Fischer
Skådespelare: Harriet Andersson, Lars Ekborg m.fl.
Genre: Drama
Svensk premiär: 9 februari 1953
Bergmanpoddens betyg: 4 av 5

Ingmar Bergmans tolfte biofilm i egen regi, Sommaren med Monika, gjordes med liten budget och teamet drabbades av oförutsedda problem. Men det var det kanske värt, skulle filmhistorien senare visa. Baserad på Per Anders Fogelströms roman med samma namn, blev Sommaren med Monika Bergmans första verkligt ikoniska film. Här möter vi för första gången Harriet Andersson i en stor roll i en Bergmanfilm. Hon tog en hel värld med storm med sin insats och vår panel är lika imponerad av hennes Monika idag.

Filmen recenserades av Bergmanpoddens Gunnar Bolin, Anu Koivunen och Nina Asarnoj i Bergmanpodden DEL 8. Lyssna på hela samtalet här!

 

Anu Koivunen ger betyget 4:

  Det är en fantastisk film och det är intressant att se den i ljuset av hur skandalomsusad den var i sin tid. Det blir en känsla av: Oj, var det såhär lite sex? Det är liksom en helt annan film än dess rykte. Kvinnoskildringen är ambivalent, det är den klassiska frågan som brukar ställas om den här filmen: Vems film är det, Harrys eller Monikas? Det är absolut en voyeuristisk blick på Harriet Anderssons skönhet och hennes kropp. Men samtidigt är det ett porträtt av en kvinna som verkligen ”äger sitt begär”, som den feministiska filmvetaren skulle säga. Och för den här tiden är det faktiskt otroligt med en kvinna som drömmer och lever sig in romantiska filmer, som det inte går riktigt illa för i slutet.

 

Nina Asarnoj ger betyget 4:

- Det är en fyra till filmen men en femma, eller snarast något bortom alla siffror, till Harriet Andersson. Men jag tänkte också mycket på hur Harry porträtteras. Man pratar ju så ofta om kvinnors ansikten, deras hy och så vidare. Men här är det verkligen en massa närbilder på Harrys ansikte och hans vackra, ljusa skinn. Han framställs verkligen som oskuldsfull och Monika påpekar också att han är en sådan fin person. Och klasskildringarna i skärgården är intressanta. Här finns både överklassens grosshandlarvillor och de hårt kroppsarbetande fiskarna och bönderna, det är något jag känner igen själv från min mammas släkt som var från Stockholms skärgård och just fiskare.

 
Gunnar Bolin ger betyget 3:

Det blir en stark trea från mig. Jag tycker att Gunnar Fischers foto är fantastiskt. Men sen upplever jag att filmen dras med en del extremt teatral dialog. De säger ”Å vad kul vi har det nu” och sådant som gör att den inte kommer riktigt nära mig. Bergman försökte ju sällan vara naturalistisk, men här är filmen ändå det på många sätt och då skär det sig.

Snittbetyg: 4 (3,6)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".