Jesmyn Ward
Författaren Jesmyn Ward. Foto: Beowulff Shehan/Forum
RECENSION - LITTERATUR

"De Dödas Sång" är värd hyllningskören

Anna Tullberg om Jesmyn Ward
5:43 min

Jesmyn Ward är den enda kvinnan som har belönats med National Book Award två gånger. Den andra prisade romanen "De dödas sång" ges i dagarna ut på svenska. Anna Tullberg har läst.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Jesmyn Ward är född 1977 och uppvuxen i en liten stad i södra USA i Mississippi, är aktuell i Sverige med boken "De dödas sång" i översättning av Joakim Sundström. Den här boken tyckte New York Times var en av förra årets bästa böcker. Den fick också National Book Award, amerikanska bokbranschens prestigefulla pris. Ett pris som Jesmyn Ward är den första kvinna som fått två gånger.

Omslaget till "De dödas sång" är en gråaktig bok med nakna träd och olycksbådande rovfågel som cirkulerar över träden. Ett passande omslag med tanke på vad boken handlar om.

Boken utspelar sig i Mississippi i nutid. Men om man tänker på amerikanska södern historiskt får man upp bilder i huvudet från längre tillbaka i tiden, av svarta som hänger i träden. Men träd kan också vara vårdträd, något man planterar för att vårda minnet av en död. Den här boken innehåller båda delarna. Jag kan väl säga att den här boken snarare tar med sig några av de själarna in i samtiden. Själarna är inte så gamla att de upplevde slaveriet, men de upplevde effekterna av slaveriet. Sen är det en familj i nutiden också som läsaren får följa.

Jesmyn Ward har gett ut en handfull böcker varav tre är romaner. Det finns en bok till av henne på svenska. "Rädda varje spillra", som utspelar sig precis före och under orkanen Katrina, har också getts ut på svenska. Den handlar om en svart familj som drabbas hårt, med en fjortonårig flicka i centrum. 

Författaren har sagt i en intervju med BBC att hon blir förstummad när hon hör människor prata om att USA skulle vara ett samhälle utan rasism idag och att hon vill skriva böcker med huvudpersoner som blir riktiga människor som läsaren få känslor för. Det är en politisk handling, säger hon.

Det politiska temat återkommer i "De dödas sång". Det är i allra högst grad en berättelse om rasism och fattigdom som placerar sig rätt i amerikanska samtiden. Det är en berättelse om trettonårige Joseph. Hans mamma är missbrukare och han bor med morföräldrarna i ett slitet hus. När pappan ska släppas ut ur fängelset tar mamman sina barn och kör dit. Det hela blir en roadtrip genom USA i en sunkig bok. 

Men det är också en spökhistoria. För en av berättarna och den tredje huvudpersonen är en pojke, Richie, som satt på fängelset Parchman Farm på 40-talet. Det visar sig att förhållandena där var rent slavliknande trots att slaveriet för länge sedan var avskaffat i USA. Han dog i fängelset men har inte fått ro.

Det som är bra med den här boken är att hon skriver om ganska trassligt och trasiga saker, men berättandet är skriven med en sorts klarhet, en enkel briljans. De litterära gestalterna får en förhöjning. När de får berätta vecklas de ut som värdiga och fullgoda människor som tänker och reagerar. Det är det som gör den så bra.

"De dödas sång" berättar om USA idag och kopplar ihop det med historien, på ett modernt sätt. Det finns ett driv i berättelsen. Hon vet vad hon håller på med.

Ward har en annan Mississippiförfattare som en av sina förebilder, William Faulkner. Men hon tycker att han missade att göra hela människor av de svarta. Det tar Jesmyn Ward igen nu.

Mer om Litteraturrecensioner

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".