Den kanadensisk-brittisk Rachel Cusk.
1 av 2
Den kanadensisk-brittisk Rachel Cusk. Foto: Siemon Scammell
Nina Asarnojs Cusk-samling.
2 av 2
Nina Asarnojs Cusk-samling. Foto: Nina Asarnoj/SR

En introduktion till Rachel Cusks författarskap

13 min

I veckan kommer romanen "Konturer" av kanadensisk-brittiska författaren Rachel Cusk. Nina Asarnoj och Anneli Dufva diskuterar hennes författarskap.

Rachel Cusk föddes i Kanada 1967 av brittiska föräldrar och bor sedan länge i England. Hon har skrivit en rad romaner och memoarer om bland annat moderskap och skilsmässa. Hennes författarskap har fått hyllningar av både Hilary Mantell och Linn Ullman, som pryder omslaget till "Konturer".

Kulturredaktionens medarbetare Nina Asarnoj har en gedigen samling Rachel Cusk-böcker och hennes kärlek till författarskapet går långt tillbaka.

– Ända sedan som jag kom i kontakt med den första boken på svenska, "Att bli mamma, en ny roll i livet", har jag varit ett Rachel Cusk-fan. Det är en av de bästa böckerna jag har läst. Det är en filosofisk, psykologisk inre resa i vad det det gör med ens identitet att bli förälder.

I boken möter läsaren Faye, en person som vår andra radiokollega, Anneli Dufva, vill kalla för Rachel Cusks alter ego.

– Det intressanta med den här boken är att berättarjaget inte är så tydlig. I media har hon pratat om hur projektet med "Konturer" är kopplat till vad feminismen och kvinnorollen är för henne. Hon har sagt att hon är trött på att vi sitter fast i könsrollerna och ett binärt sätt att se på världen. Det var inte något jag tänkte på när jag läste boken. Men när jag går tillbaka till den nu blir den ännu rikare.

Till skillnad från många andra böcker med ett jag-perspektiv är det snarare personerna som berättaren möter som tar plats i historien, inte berättaren själv.

– Det är något utav en flanörroman. Men samtidigt bygger flanörlitteraturen på att berättarjaget ska tänka själv. Det gör hon egentligen, men det är inte så synligt. Det är via alla andras berättelser och det de iakttar som hennes egna tankar i nästa led blir synliga. Det är som ett slags poetisk dokumentär, säger Anneli Dufva.

– Det är många som har jämfört henne med Nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj. Det blir en form av vittnesmål, en kör av röster som tillsammans berättar en historia både om världen och våra könsroller, säger Nina Asarnoj.

"Konturer" är den första delen i en trilogi. Nästa del "Transit" kommer ut i höst och avslutande "Kudos" nästa vår.

Lyssna på hela samtalet i klippet ovan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista