Malin Byström
1 av 4
Malin Byström Foto: Dan Hansson / SvD / TT
Malin Byström och Markus Schwartz efter prisutdelningen Opera Awards
2 av 4
Malin Byström och Markus Schwartz efter prisutdelningen Opera Awards Foto: Kerstin Berggren
Malin Byström - Elettra, Kungliga Operan kör. Idomeneo på Drottningholm FOTOGRAF Markus Gårder
3 av 4
Idomeneo på Drottningholm. Malin Byström - Elettra, Kungliga Operan kör. Fotograf: Markus Gårder
Malin Byström och Placido domingo i Thais i Valencia. Foto: Tato Baeza/Palau de les Arts Reina Sofía
4 av 4
Malin Byström och Placido domingo i Thais i Valencia. Foto: Tato Baeza/Palau de les Arts Reina Sofía

Malin Byström vann internationellt operapris

Malin Byström: "Jag blev väldigt rörd och känslosam"
3:42 min

I måndags kväll tog operasångaren Malin Byström hem det internationella operapriset "Årets kvinnliga sångare" på Opera Awards i London. Kerstin Berggren var på plats och träffade en lycklig vinnare.

Så var den igång - den sjätte internationella Opera Awards i London- operans motsvarighet till filmens Oscar- med mer än hundra finalister från sex kontinenter och trettio länder. Och sent på kvällen var det dags för den internationella juryn att avslöja vem som skulle bli bästa kvinnliga operasångare.

Vinnare blev den svenska sopranen Malin Byström. Hon intar scenen under publikens jubel, klädd i en magnifik blå långklänning.

– Jag vill tacka juryn så jättemycket, inleder hon och fortsätter sedan med att tacka sina föräldrar för att de introducerade henne för den klassiska musiken när hon var mycket ung. Jag satt på de där konserterna och jag var mycket uttråkad och jag ville hellre ha godis .

Men allt eftersom började musiken betyda allt mer för henne och rörde något i själen, som gjorde att hon ville lära sig det musikaliska språket. Idag är det just det språket som tar henne runt världen, berättar hon för publiken som lyssnar mycket koncentrerat.

När du hörde ditt namn läsas upp- hur kändes det då?

Glädje, lättnad, nervositet. Jag brukar alltid säga att man ska förbereda sig väldigt  väl om man ska hålla tacktal, men det hade jag ju inte gjort, säger Malin Byström och skrattar.

– Men det roliga var ju att ditt tacktal var ett av de som fick de allra flesta publikreaktionerna.

– Ja, jag blev väldigt rörd och känslosam - det kanske var det som lyste igenom, jag vet inte.

Vi talar om några av Malin Byströms senaste roller. Fedora av Umberto Giordano, som hon sjunger på Kungliga Operan i Stockholm, samt Salome av Richard Strauss, som hon gjort såväl i Amsterdam som i London. Dessutom ska hon snart gestalta marskalkinnan i Richard Strauss "Rosenkavaljeren" igen, även det på Kungliga Operan. Det här är ju väldigt olika roller, men samtidigt mycket krävande roller. 

– Ja, och precis innan Salome så sjöng jag ju "Les Vêpres siciliennes" som är dramatisk koloratur, säger Malin Byström och skrattar.

– Jag fortsätter ju att tänka och känna att det passar mig och att det är bra för mig att byta så här. Sen måste man kanske ha en liten paus emellan så att man inte gör något konstigt med rösten men att de ger varandra näring. Och jag är jätteglad för mina italienska roller när jag sen ska bemästra Strauss, för i det italienska så får ju rösten bestämma mer och vara i centrum, medan när man sjunger Strauss så är ju orkestern den som bestämmer egentligen, påpekar Malin Byström.

– Man måste ju inrätta sig i det maskineriet,  och då är det bra att ha det här plastiska med sig från det italienska, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".