Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Utan personligt ansvar" blir glupsk, rolig långteater

Publicerat onsdag 11 april kl 18.59
Jenny Teleman har sett "Utan personligt ansvar"
(3:19 min)
Anna-Lena Efverman och Leif Andrée  i "Utan personlig ansvar"
Anna-Lena Efverman och Leif Andrée i "Utan personlig ansvar". Foto: Teater Brunnsgatan 4.

Författaren Lena Anderssons andra roman om Ester Nilssons kärleksbekymmer har blivit fysisk dialog och njutbar upprepning.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: "Utan personligt ansvar"
Dramatisering:
Martina Montelius
Regi:
Richard Gunther
I rollerna:
Anna-Lena Efverman, Leif Andrée
Scen:
Brunnsgatan 4
Premiär:
10 April

Så bra dessa romaner "Egenmäktigt förfarande" från 2013 och "Utan personligt ansvar" från 2014 passar för dramatisering, byggda som de är på yttre dialog och inre monolog. Ester Nilssons automatiserat, högintellektuella iakttagelser av sex och samspel blir lätt till rena kylskåpsmagnetsrepliker.

Ett nöjt: "Han har nu varit inne i min kropp, det betyder att jag kan ställa ökade krav på uppmärkamhet och mental närhet"

Är på ett ungefär en sån nyckelreplik som får publik att skratta.

Mot henne spelar mannen, ett kärleksobjekt hela tiden lika passivt, känslostyrt frågande inför hennes privatlogiskt formade samlivsmoral.

En kombination av humor, närmast manisk relationsanalys på liksom maxgrilläge hela tiden, och figurer som känner starkt det är bra material för dramatisering.

Och....i går såg du alltså den andra boken Utan personligt ansvar bli teater på Teater Brunnsgatan 4 i Stockholm, hur var den?

Jo tack!
Leif Andrée spelar gifte älskaren Olof. Han arbetar som ett stort, trögt energipumpande kraftverk, självupptagen, passiv och envis. Så empatikst stum att man förstår att sådan är han inte helt på riktigt, så blir han i Esters ögon.

Hon faller tillexempel ihop synnerligen bra, i utmattning över tanken på att läka sig själv med salt och avocado.

Men han och hon spelar också fram fysisk glupskhet och styrka på ett sätt som gör att trots att han ibland framställs som känslosmässigt debil i sin nästan stiliserade anvarslöshet så tänder dessa på varandra.

Anna-Lena Efverman spelar sin Ester briljant, lurigt, självmedvetet genomskådande.

Hon faller tillexempel ihop synnerligen bra, i utsmetad utmattning över tanken på att läka sig själv med grovsalt och avocado. Jag har tänkt länge efter det. På grovsalt

Uppsättningen är fyrtio minuter längre än sagt tror jag och mot slutet är de bägges uppbrott och återupptagna relation på gränsen till outhärdlig upprepning. Men regin är högst medveten om att för att en dålig kärleksaffär ska brinna ut helt måste den ju till slut bli nästan monoton. Det är fint gjort.

Jenny Teleman
jenny.teleman@sr.se

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".