Katarina Lofstrom Open Source Cinemascope 2018 Wanås Konst. Photo Mattias Givell
1 av 2
Katarina Löfstrom Open Source Cinemascope 2018 Wanås Konst. Foto: Mattias Givell
Chiharu Shiota, Everywhere, Wanas Konst 2018. 01 Photo Mattias Givell
2 av 2
Chiharu Shiota, Everywhere, Wanås Konst 2018. Foto: Mattias Givell
RECENSION - KONST

Gåtfullt visuellt på Wanås skulpturpark

2:32 min

Sedan 1987 har parken och skogen runt slottet Wanås utanför Kristianstad varit utställningsplats för samtida konst. Idag finns ett sjuttiotal permanenta skulpturer och installationer placerade på området, och varje år tillkommer verk och projekt. Säsongens nytillskott presenterades i helgen.

Det var svårt att missa den japanska konstnären Chiharu Shiotas verk på Venedigbiennalen för tre år sen – även för den som inte var där. Verket fanns på bild i varenda tidning, på varenda konstsajt, och cirkulerade friskt i sociala medier. Tiotusentals nycklar dinglande i röda trådar över två öppna båtar. Så enkelt, men så gåtfullt och visuellt anslående.

På Wanås har hon skapat en om möjligt mäktigare upplevelse. I en 1700-talsloge med en takhöjd på 15 meter, har hon installerat en massiv, husliknande skulptur. Den är uppbyggd av röd tråd som lindats kors och tvärs i virrvarr och intrikata mönster, och står och glöder i det enorma rummet, som en helgedom. Nånstans inne i myllret, ska det finnas en svart tråd.

Verket har titeln ”Överallt” och är främst stämningsskapande, men användandet av tråd öppnar upp för associationer till livet och förbindelser mellan människor och föremål.

Skulpturens högsmala form gör att den skickar en visuell hälsning till Robert Wilsons ljudande trähus som har funnits på Wanås sedan år 2000.

På en slänt ute i skogen finns en ny skulptur av Katarina Löfström, utformad som en utomhusbio. Duken består av tusentals silvriga paljetter som dallrar i vinden. Jag kommer att tänka på El Anatsúi från Ghana och hans monumentala gobelänger, som också skapas av enkelt lågstatusmaterial, som ölkapsyler.

I Löfströms verk speglar sig den ljusgröna bokskogen förföriskt i paljettytan. Ömsom ser man rakt igenom, ömsom böljar vinden över den och skapar mönster som för tankarna till starar i flock eller flimrande bildskärmar.

Katarina Löfström har lyckats väl i sin föresats att skapa en helt mekanisk och självgenererande rörlig bild. Verket, som heter ”Open Soucre (Cinemascope)”, är ett av de mest lyckade som jag sett på Wanås de senaste åren. Återstår att se hur väl det står åmot väder och vind.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista