Jean Hermanson utställning Bästekille
1 av 2
Fotografier av Jean Hermanson från utställningen i Bäsekille. Foto: Claes Hall/Fabriken
Barbro Bäckström utställning Bästekille
2 av 2
Nätskulpturer av Barbro Bäckström från utställningen i Bästekille. Foto: Claes Hall/Fabriken
RECENSION – KONST

Barbro Bäckström och Jean Hermanson möts i Bästekille

3:02 min

I en gammal ventilationsindustri i Bästekille norr om Simrishamn finns sedan några år konsthallen Fabriken. I sommar visas två stora parallella utställningar med Barbro Bäckström och Jean Hermanson. Tor Billgren har varit där.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Barbro Bäckström & Jean Hermanson
Konstnärer: Barbro Bäckström och Jean Hermanson
Plats: Fabriken i Bästekille, Österlen 
Pågår: fram till den 30 september
Curator: Johan Petterson och Nils Petter Löfstedt

Barbro Bäckström avled 1990, 50 år gammal. Hennes namn ekar i hög grad fortfarande i konstvärlden, bland annat genom det stora konstnärsstipendium som bär hennes och maken Holgers namn.

Men var finns hennes konst, förutom i offentliga sammanhang här och där? Det har faktiskt inte varit någon stor separat eller samlande utställning med Barbro Bäckström sedan 2001.

Det gör utställningen i Bästekille smått sensationell. Verken är främst hämtade ur Malmö Konstmuseums magasinerade samlingar och visar både bredden och spetsen i hennes konstnärskap.

Det gör utställningen i Bästekille smått sensationell.

Det Bäckström blev mest känd för är de nätskulpturer som hon började utveckla i slutet av 60-talet: Ryggtavlor, rumpor, bröst och bukar formade av järnnät. Spår av mänsklig närvaro, som en doft i rummet. Luftiga pendanger till avgjutningarna i Pompeji, men som uttrycker livslust och erotik istället för dödsångest.

Här finns också skulpturer av brons, stål och aluminium, och rostiga och jordiga målningar. Ofta står veck, vågrörelser och hål i centrum.

Den andra utställaren är Jean Hermanson. Han avled 2012, med en femtioårig gärning som fotograf bakom sig. Framförallt skildrade han industrier och arbetarnas villkor. Det är närgångna men respektfyllda porträtt från gjuterier, byggen och varv.

Hermanson skildrar hantverksstolthet och yrkeskunnande. Slit, skitighet och usla villkor.

Gnistorna regnar, musklerna blänker, senorna sträcks, det ryker och ångar. Hermanson skildrar hantverksstolthet och yrkeskunnande. Slit, skitighet och usla villkor. Det är 60- och 70-tal, och i högsta grad en helt annan tid.

Men här finns också humor och drömmar. Som bilmontören som har huvudet instucket i ett hjulhus på en halvbyggd Volvo, så att det ser ut som att hon sitter under torkhuven hos frisören eller har en vidbrättad hatt på sig, som fabriksgolvets Drottning Elisabeth.

Det är två mycket olika konstnärskap som visas på Fabriken. Men så lägger jag märke till rutnätet på golvet på SKF i Göteborg bland Hermansons bilder. Och nätet av armeringsjärn vid bygget av vattentornet i Uppsala. Och det finmaskiga ansiktsskyddet på Domnavarvets järnverk i Borlänge. Samma typ av metallnät som Barbro Bäckström blåste liv i med sina skulpturer.
Så möts de båda ändå i sina bilder.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".