Anders Larsson och Anna Näsström
Anders Larsson och Anna Näsström. Norrmalmstorgsdramat - att dö på sin post. (Beskuren) Foto: P-J Jansson
RECENSION - OPERA

Klaustrofobiskt bra opera om Norrmalmstorgsdramat

3:35 min

Norrmalmstorgsdramat som opera? 1973 års verklighet på en operascen...? På Vattnäs konsertlada utanför Mora var det i helgen urpremiär på den svenske tonsättaren Albert Schnelzers första opera.

Verk: "Norrmalmstorgsdramat – att dö på sin post" (2018)
Musik: Albert Schnelzer
Libretto och regi: Patrik Sörling
Scenografi: Bernd Janusch
Kostym: Johanna Dahlbäck
Ljus: Jimmy Svensson
Dirigent: Fredrik Burstedt
Medverkande: Göran Eliasson, Anders Larsson, Anna Larsson, Tobias Westman, Agnes Auer och Anna Näsström
Vattnäs Kammarorkester
Spelperiod: tom 22 juli 2018. I Opera i P2 i höst.

Det är skickligt gestaltat - här finns ju många olika tillfällen att gå helt vilse och göra en endimensionell konstruerad aktionopera.

Men här har Schnelzer och librettisten och regissören Patrik Sörling valt att helt gå in i valvet och stanna där. Framför bankfacksväggen hör vi bara om polisens arbete och om politiker som Palme som i telefon säger till gisslan, de på flera sätt omdiskuterade orden, att "det är väl skönt att få dö på sin post".

Schnelzers musik är rytmiskt melodiös som ger en framåtrörelse som får oss i publiken att vilja veta hur det ska gå.

Det här är hans första opera så det finns nybörjarmisstag när i synnerhet blåset lägger sig över orden. Dirigenten Fredrik Burstedt kunde möjligen ha hållt ner de unga musikernas attack något.

Operan Norrmalmstorgsdramat - att dö på sin post är dramatisk men vill allra helst visa relationerna mellan de fyra i gisslan och de två gisslantagarna. Det hela världen numera kallar Stockholmssyndromet. Alltså att gisslan lierar sig med de kriminella i stället för med de som ska rädda dem. Det som i många fall använts mot kvinnor för att förringa dem, anklaga dem för ett slags medlöperi.

I den här operan blir det tydligt hur de sex personerna försöker, utifrån sina helt skilda utgångspunkter, överleva, klara av situationen. När ingen utanför valvet lyssnar måste de se sig omkring. Måste där försöka förstå vem de ska lita på.

Kanske kunde de olika personerna fått mera individuella och fördjupade drag musikaliskt, men som helhet är den klaustrofobiska och fruktansvärda känslan att vara gisslan kristallklart, starkt levandegjord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista