Sweden rock har kommit överrens med Stim. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
1 av 2
Sweden Rock har påbörjat ett hållbarhetsprogram. Foto: Claudio Bresciani / SCANPIX
Way Out West 2017.
2 av 2
Way Out West har satsat mycket på minskad klimatpåverkan. Foto: Tali da Silva/Sveriges Radio

Fler festivaler jobbar med hållbarhet

2:51 min

Svenska musikfestivaler blir mer och mer miljömedvetna, visar en kartläggning Kulturnytt gjort. Majoriteten av festivalerna som Kulturnytt tittat på har uttalade miljömål och flera av dem jobbar med så kallade miljöcertifikationer.

I år började Sweden Rock med programmet Hållbar Hårdrock som bland annat handlar om att systematisera festivalens miljöarbete. Man har till exempel bytt ut plastbestick mot nedbrytbara varianter och bestämt att man ska sluta trycka upp programblad till samtliga av festivalens 35 000 besökare.

Sofia Lindqvist Lacinai är pressansvarig på Sweden Rock, som nyligen lanserade ett hållbarhetsprogram.

– Under två festivaler har vi haft så kallade hållbarhetsdetektiver på plats som hjälper oss att analysera nuläget; hur ser det ut idag, vad gör vi idag, vad kan vi göra bättre och vad tycker vår publik?

Av de tio festivaler Kulturnytt tittat på har nio av dem uttalade miljömål, i vilka de beskriver hur man arbetar för att minska sitt klimatavtryck. Drygt hälften av festivalerna jobbar för någon slags miljöcertifiering och åtta av dem säger sig vilja göra sina besökare medvetna om hållbarhetsfrågor.

– Det finns ju studier som visar att man har ännu större möjlighet att påverka människors beteende vid sådana här evenemang. Man är någonstans där man brutit med vardagen och så, och då kan man skapa en positiv impact på människorna som är där, säger Sofia Linqvist Lacinai.

Den ökade miljömedvetenheten är ett sätt för festivalerna att positionera sig på marknaden, men trycket på att driva frågorna kommer inifrån ledningen och från besökarna också.

Det menar Henrik Jutbring som arbetar på Göteborgs kommun och som forskare vid Göteborgs universitet. Han har bland annat undersökt Way out Wests långt gångna miljöarbete och effekten av festivalens kommunikationsbudskap, som han menar kan ha haft betydande effekter på besökarnas beteende och fått en del av dem att minska sin köttkonsumtion.

Enligt Jutbring är det klart fler festivaler som arbetar med sin klimatpåverkan idag jämfört med för 10 år sedan, vilket han tycker är positivt.

– Men sen ska man komma ihåg att det finns en generell kritik i forskarvärlden mot fenomenet evenemang. Man skulle ju kunna se musikfestivaler som någon slags hedonisk konsumtionshögtid som stimulerar överkonsumtion och som i många fall bygger på icke hållbart resande.

Henrik Jutbring säger att det finns en förväntan på festivaler att driva frågor och att både Woodstock och Roskilde grundades i en vilja av att påverka samhället i en positiv riktning, och skulle gärna se man arbetade med festivalers kommunikation i ett längre perspektiv, inte bara de dagar festivalen pågår.

– Det handlar alltså om en form av mobilisering i vissa frågor, och där tror jag att festivalerna kan gå tätare ihop med offentlig, privat och ideell verksamhet, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".