Spotify har presenterat ny kvartalsrapport
Foto: Richard Drew/AP

Spotify köper licenser direkt av artister

3:28 min

Spotify bekräftar att musiktjänsten sluter avtal direkt med artister, men vill inte utmana skivbolagen.

Hårda förhandlingar med skivbolagen och artisterna alltid varit en del av Spotifys tillvaro. Den senaste frågan handlar om huruvida Spotify just nu håller på att runda skivbolagen genom att sluta avtal direkt med artisterna.

Spotifys vd Daniel Ek bekräftade i samband med kvartalsrapporten att musiktjänsten faktiskt börjat köpa licenser direkt från artister. Samtidigt försökte han tona ner diskussionen om att Spotify därmed försöker runda skivbolagen.

– Att köpa licenser gör inte oss till ett skivbolag, och vi har heller inget intresse av att vara ett skivbolag. Vi äger inte rättigheterna till någon musik, och vi beter oss inte som ett skivbolag. Våra avtal är begränsade till Spotify och inte exklusiva, sa Daniel Ek, enligt Billboard.

Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet och driver ett forskningsprojekt om Spotify. Enligt honom är frågan komplex, men det finns argument för varför Spotify skulle vilja bli mer självständiga i förhållande till skivbolagen.

– Det som talar för det är att man skapat en sådan enorm plattform. Enligt de senaste prognoserna siktar man på 100 miljoner betalande användare redan vid årsskiftet. Då börjar man komma upp i en volym så att man börjar bli ett slags Netflix som kan börja producera eget innehåll på olika sätt, säger Pelle Snickars.

Frågan är kontroversiell. Dels skär den rakt in i en diskussion om hur Spotify ska klara av att gå med vinst - något man ännu inte gjort. En av anledningar sägs ofta vara dyra licensavtal med skivbolagen. Om Spotify skulle sluta avtal direkt med artisterna skulle det kunna bli billigare för musiktjänsten.

Samtidigt antas det att Spotify har avtal med skivbolagen om att inte direkt konkurrera om artisterna. Spotify är fortfarande beroende av att skivbolagen är välvilligt inställda till musiktjänsten och det skulle vara kostsamt att stöta sig med skivbolagen.

Att diskussionen pågår säger något om hur musikmarknaden förändras, menar Pelle Snickars, professor vid Umeå universitet.

– Om man tar ett steg tillbaka så är skivbolagen ett mellansteg som inte längre behövs om man tittar på digitaliseringen överlag. De behövs på ett sätt, för någon måste producera musiken. Men inte på samma sätt som tidigare. Här finns potentiellt en slags effektiviseringsmekanism där Spotify skulle kunna gå in och bli en slags producent. Vad som talar emot det är att musik är mycket svårare att producera och skapa än storskaliga filmproduktioner och tv-serier. Musik är mycket mer småskaligt och det är något som skulle tala emot en sådan här utveckling, säger Pelle Snickars, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".