Hanna Sahlberg: 1-0 till den kinesiska nätsatiren

3:42 min

Skämten om kinesiska turister i SVT:s satirprogram Svenska Nyheter har väckt starka reaktioner i Kina. Sveriges Radios korrespondent i Peking, Hanna Sahlberg, följer utvecklingen.

Kommentar/analys: Detta är en kommenterande publicering. Sveriges Radio är oberoende och agerar inte i något politiskt partis, intresseorganisations eller företags intresse.

Tre kinesiska turister verkade vilja övernatta gratis i en hotellobby i Stockholm, bars ut av polis men blev oväntat den kinesiska ambassadens gunstlingar. Turisternas klagoskrik användes som ammunition i den kinesiska propagandan, som ständigt söker nya sätt att inför kinesiska medborgare framställa Kina som ett förorättat offer för illvilliga utländska makter, och kommunistpartiet i rollen som den goda räddaren i nöden.

Efter händelsen varnade den kinesiska ambassaden i Stockholm kinesiska turister för att åka till Sverige. Det gav snabbt upphov till en mängd kinesisk satir på nätet. Bland det roligaste var anspelningar på att Ikea frestat snåla kineser under åratal med gratis tupplurar i varuhusets svenska soffor och sängar. Och en satirteckning som visade ett par svenska kvinnliga poliser stå hjälplösa inför två groteska kinesiska jättebebisar som ligger och skriker på gatan och kräver att få sina blöjor bytta.

Den kinesiska satiren hade udden riktad antingen mot den kinesiska ambassadens överdrivna reaktion, eller mot snåla människor som inte vill betala för sig.

Opinionen på nätet i Kina verkade vända sig mot pinsamma kinesiska turister och ambassader utomlands.

Tills svenska satiriker sent om sider kom igång.

SVT:s program Svenska nyheter valde att lansera ett videokonto i Kina med en video om att svenskar till skillnad från kineser inte bajsar på offentliga platser och medan de äter. Udden riktad mot kineser i gemen, och helt lösryckt ur den patetiska turistbojkottens sammanhang.

Om komikerna hade velat fullfölja sitt bajstema hade de lyckats bättre om de vitsat om sitt eget dåliga kinesiska uttal, där ordet ”ambassad” låter ungefär som ”stora skithuset”.

Men SVT:s satiriker gav i stället den kinesiska propagandamaskinen en godbit. Partitidningen Folkets Dagblads kritik av SVT:s  ”Svenska Nyheters” video hade 30 miljoner visningar, 16 000 delat 15 000 kommentarer på Weibo redan innan lunchtid idag. Dubbelt så många på den statliga kinesiska TV:ns konto. Den nationalistiska opinionen här fördömer nu vikingar, föreslår turistbojkott mot Sverige och bojkott mot de svenska varumärkena Ikea och Volvo.

Satir anses ofta lyckad om den provocerar. Men uppståndelsen på det kinesiska nätet nu är inget kvitto på att satiren från yttrandefrihetens Sverige fungerade. Tvärtom. Den kinesiska nätsatiren klarade trots censuren av att snabbt peka finger åt makten, medan den välfinansierade svenska satiren framstod som slapp och med nationalistiska övertoner när den nådde Kina. Dessvärre genererar den nu klick för kinesiska statsmedier – samma företag som villigt lånar sina program åt den kinesiska polisen att svartmåla politiska fångar, däribland den svenske förläggaren Gui Minhai.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista