Hur stor kris är musikbranschen i ?

13 min

Trenden för musikjournalistik pekar nedåt. Sonics chefredaktör Pierre Hellqvist och musikjournalisten Sara Martinsson gästade P1 Kultur för att berätta mer, och vad man kan göra åt det.

I helgen meddelade den svenska musiktidskriften Sonic att man lägger ner sitt pappersutgåva och fortsätter i en mindre skala, endast digital form, på grund av svikande intäkter.

Tidigare i år har vi också berättat om den legendariska brittiska musiktidningen NME som gick i graven efter 66 år – och det är inte de enda tecknen på att någonting har hänt inom musikjournalistiken under de senaste 10-15 åren.

För om journalistiken i stort har haft stora svårigheter att upprätthålla lönsamheten, verkar musikjournalistiken ha sina egna specifika bekymmer.

– Förutom branschens kris och famlande efter kontroll har jag också sett hur de konventionella medierna skär ner på utrymmet för innehåll. Det går trender i journalistik, precis som med allt annat. Lösningen finns i att public service tar sitt ansvar. I det klimat vi har idag är det oumbärligt, säger musikjournalisten Sara Martinsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista