Cecilia Jeppsson, doktorand vid Högskolan för scen och musik i Göteborg.
Cecilia Jeppsson, doktorand vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Foto: Göteborgs universitet, TT

Barn med välutbildade och kulturutövande föräldrar överrepresenterade i kulturskolan

2:37 min

Barn med välutbildade och kulturutövande föräldrar är överrepresenterade i den svenska kulturskolan. Det visar en ny nationell undersökning från Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

– Studien visar att föräldrarnas utbildningsnivå och kulturella kapital tydligt visar sig i vilka barn som går i kulturskolan. Den typiska svenska kulturskoleeleven är en svenskfödd flicka med välutbildade och kulturutövande föräldrar, säger Cecilia Jeppsson, doktorand vid Högskolan för scen och musik, som skrivit studien tillsammans med professor Monica Lindgren. 

Studien är gjord i samarbete med Statistiska centralbyrån och bygger på en enkät som besvarats av 2413 sjätteklassare runt om i Sverige.

Den visar att barn till föräldrar med högre utbildning är överrepresenterade i kulturskolan. Men den visar också att av de barn som väljer att fortsätta i kulturskolans frivilliga undervisning efter årskurs sex, har två av tre barn en förälder som håller på med musik.

Cecilia Jeppsson har själv arbetat som kulturskolelärare i 25 år. Hon menar att uppmuntran och förväntningar hemifrån spelar stor roll för hur bra barn trivs i kulturskolan.

I enkäten fick barnen själva svara på varför de valt att stanna kvar i, eller lämna, verksamheten.

– Det största enskilda svarsalternativet som de anger är att det är tråkigt. Samtidigt tycker 90 procent av de som går i kulturskolan att det är väldigt roligt. Det tyder på att det finns en speciell mall, och om man passar in i den så trivs man väldigt bra, säger Cecilia Jeppsson, som också menar att resultatet av undersökningen speglar resten av samhället.

– Välutbildade föräldrar får barn som ofta lyckas i utbildningssystemet i stort.

Undersökningen presenterar inga lösningar, men Cecilia Jeppsson tror att exempelvis ett närmare samarbete mellan kulturskolan och grundskolan skulle kunna bidra till att fler barn vill gå i kulturskola. För det är viktigt, fortsätter hon.

– På ett allmänt plan ser jag att kulturutövande har väldigt stor betydelse för ett barns utveckling. Det är synd att det bara kommer vissa barn till del. Det är en inbyggd orättvisa. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista