Noah Renström, Jakub Grynczel och Khadiatou Diallo går i femman och lyssnar ofta på ljudböcker.
1 av 2
Femteklassarna Noah Renström, Jakub Grynczel och Khadiatou Diallo lyssnar ofta på ljudböcker. Foto: Matilda Källén/Sveriges Radio
HÖRLURAR
2 av 2
Utgivningen av barn- och ungdomsljudböcker har ökat med över 90 procent sedan 2013. Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Ljudböcker för barn en kraftigt växande marknad

2:51 min

Utbudet av barn- och ungdomsljudböcker har under de senaste åren ökat markant hos både förlag och strömningstjänster.

Enligt Svenska Förläggareföreningen har de svenska förlagens utgivning av strömmande ljudböcker för barn och unga ökat från 32 stycken 2013, till 429 stycken 2017.

Kulturnytt har också varit i kontakt med de tre bokströmingstjänsterna Bookbeat, Nextory och Storytel, som alla har byggt ut sitt utbud av barn- och ungdomsljudböcker sedan 2015 – Storytel med 95 procent, och den nyare tjänsten Nextory med drygt 1500 procent.

Men om det för barns läsförståelse är bäst att läsa eller att lyssna på litteratur är svårt att svara på. Enligt litteraturforskaren Anezka Kuzmicova är det två aktiviteter som inte riktigt går att jämföra.

– Utan jag tror att de här två aktiviteterna kompletterar varandra på ett väldigt bra sätt. Barn behöver båda kanalerna, annars skulle de aldrig klara av läsning som teknisk färdighet, säger hon.

Anezka Kuzmicova menar att ljudböcker kan vara ett särskilt bra komplement för nya läsare. Att lyssna kan bland annat hjälpa ovana läsare att lära sig att försjunka i en berättelse under en längre tid, och ge dem bättre självförtroende.

– För begynnande läsare är det ju läskigt att sitta ensam med en hel bok. Ljudboken är en mindre krävande, mindre läskig variant, säger Anezka Kuzmicova.

Ljudbokslyssnandet har dock inte ersatt bokläsandet. Enligt Myndigheten för kulturanalys har ungefär hälften av alla barn i årskurs fem lyssnat på en bok under det senaste halvåret, medan 91 procent har läst en bok.

I klass 5A på Tingvallaskolan i Märsta inleds varje skoldag med att eleverna får lyssna på varsin ljudbok. Det blir en lugn stund, som också bidrar till språkkunskap, säger klassens lärare Shara Hassan.

– Vi har jättemånga elever med annan bakgrund och det hjälper dem att uttala, för de hör inte orden så ofta, fortsätter hon.

Men eleverna Noah Renström och Khadiatou Diallo är inte helt överens om vad de föredrar: att läsa eller att lyssna.

– Jag tror att jag mest föredrar lyssnarböcker, säger Noah, medan Khadiatou hellre slår upp en traditionell bok:

– När man läser en bok får man egen fantasi och det är det som är intressant tycker jag.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".