Rigoletto av Giuseppe Verdi, regi av Sofia Jupither. Premiär på Kungliga Operan 24 november 2018. På bilden: Karl-Magnus Fredriksson
Karl-Magnus Fredriksson. Rigoletto av Verdi, regi av Sofia Jupither på Kungliga Operan. Foto: Markus Gårder
RECENSION - OPERA

Nattsvart stark Rigoletto på Kungliga operan

3:17 min

Med dunder och brak gjorde teaterregissören Sofia Jupither sin operadebut med Strauss Salome på Kungliga operan. En storsuccé med Nina Stemme i huvudrollen.

Nu är Jupither tillbaka på samma scen med en av Verdis starkaste operor: Rigoletto.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: "Rigoletto"
Tonsättare: Giuseppe Verdi
Dirigent: Lionel Bringuier/Vincenzo Milletari
Regi: Sofia Jupither
Scenografi: Erlend Birkeland
Kostym: Maria Geber
Ljusdesign: Ellen Ruge
Medverkande: Leonardo Capalbo, Karl-Magnus Fredriksson, Ida Falk Winland, John Erik Eleby, Katarina Leoson, Susann Végh.
Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet
Spelperiod: tom 11 februari 2019

Verdi är en mästare på att beskriva relationen mellan en far och en dotter.

Sofia Jupither är verkligen skicklig på att gestalta den relationen i alla dess former. Vi ser en teaterregissör i arbete som visar en pappas omtanke om sin dotter. Det som då resulterar i att han gör närmast ett fängelse åt henne. Men hon längtar så förtvivlat bort från den instängdheten att hon tar första bästa chans att lockas iväg från den.

Spelet mellan pappa Rigoletto och dottern Gilda är helt och fullt övertygande. Det görs av Karl-Magnus Fredriksson och Ida Falk Winland. Vi förstår, i sång och gester, att de felaktiga val de två hela tiden gör, har de skäl till, i just den stunden. I den här operan ser ingen längre fram, alla agerar impulsivt.

Rigoletto är alltså en puckelryggig narr i tjänst hos en hertig. En hertig som förnedrar alla och förför så många han hinner med. Vi ser på scenen hur alla runt omkring hatar honom - men ingen vågar säga ifrån. Så när hertigen hittar Rigolettos undangömda dotter - ja, det är där tragedin tar sin början.

Hertigen sjungs av italiensk-amerikanske tenoren Leonardo Capalbo som var förkyld. Det lät ändå bra, men i en sån här uppsättning, som bygger på realistiskt skådespeleri måste han kunna inordna sig det och sluta sjunga ut mot publiken med en sångarschablonhand upp och ut... Om hans kärlek står tre meter ifrån, varför vänder han sig till oss...?

Det finns några andra tillfällen då jag ser teaterregissören Jupithers avsikter men också att sångarna inte hänger med.

Men ändå. Regin och Lionels Bringuiers musikaliska ledning förenas fint. Han öser inte på för mycket utan låter musiken andas med sångarna.

En bra Rigoletto om året räcker mycket långt för mig. Det här är en sådan. Det är nattsvart men ögonöppnande.

Premiären sändes i grannkanalen Opera i P2 och man kan höra den under 30 dagar.
Podden Operaguiden har diskuterat Rigoletto - för er som vill veta mer.

Kungliga operan sänder uppsättningen Live på bio lördag 1 december 2018 i samarbete med Folkets Hus och Parker.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista