Ann-Marie Bäckströms konstverk "Det var en gång" hängs upp på väggen hos ett fastighetsföretag i Lycksele.
1 av 4
Ann-Marie Bäckströms konstverk "Det var en gång" hängs upp på väggen hos ett fastighetsföretag i Lycksele. Foto: Joakim Silverdal/SR
Varannan månad byts konstverket hos Franklins fastigheter ut mot ett nytt.
2 av 4
Varannan månad byts konstverket hos Franklins fastigheter ut mot ett nytt. Foto: Joakim Silverdal/SR
Calle Franklin med en av tavlorna som hans företag bestämt sig för att köpa loss från ateljén.
3 av 4
Calle Franklin med en av tavlorna som hans företag bestämt sig för att köpa loss från ateljén. Foto: Joakim Silverdal/SR
Kontorsmiljö med uthyrningskonstverk i bakgrunden.
4 av 4
Lycksele ateljéförening har hittills haft två företag som kunder.

Ökat intresse i att hyra ut konstverk

2:50 min

På senare år har större konstförmedlare och gallerier börjat hyra ut konstverk till företag. Nu har även mindre aktörer fått upp ögonen för trenden.

Små ateljéer och enskilda konstnärer hakar nu på de större företag och gallerier som arbetar med konstuthyrning.

Katarina Renman Claesson är jurist på Konstnärernas riksorganisation och har tidigare forskat kring uthyrning av konst. Hon tror att konstuthyrning bara kommer att fortsätta växa i Sverige.

– Personligen tror jag att det kommer förändra hela konstmarknaden. Det finns en möjlighet för konstnären att nå ut direkt, men även möjligheter för helt nya förmedlare att bygga samlingar som man låter företag få ta del av, säger Katarina Renman Claesson.

När dörren svänger upp till ett företagskontor i Lycksele i Västerbotten, möts besökaren av en oljemålning på 80 gånger 120 centimeter som hänger bakom receptionen. Men det är inte företaget som äger konstverket, det har hyrts in från den lokala ateljén.

Missa inte det längre reportaget om trenden att hyra konst längst ned i artikeln

Framför tavelkroken står Cristina Cassini Bäckström och Ann-Marie Bäckström från Lycksele ateljéförening och balanserar den stora målarduken mellan sig. Den här gången är det Ann-Marie Bäckströms målning som ska upp på väggen.

– Vi får en annan publik som kan kolla på konsten. Det blir ett annat värde i att man inte måste göra ett konstverk som ska säljas. Man kanske vågar jobba på ett annat sätt, säger Cristina Cassini Bäckström.

Lyckseles variant är bara ett småskaligt exempel på möjligheterna att hyra ut konst i Sverige. Företaget Moderna Samlare har byggt sin affärsidé helt kring att hyra ut konstverk till företag och de senaste åren rapporterar de sett ett ökat intresse för samarbete med gallerier. Större konstförmedlare som Åmells eller Galleri Bergman erbjuder också möjligheten för företag att hyra direkt från dem.

Gemensamt för flertalet av de störra aktörerna är att de också erbjuder besök där representaner kan undersöka lokalerna och ge förslag för vad som skulle kunna vara lämpligt i just deras verksamhet.

Den utvecklingen kombinerat med små ateljéer som den i Lycksele och privata konstnärer som fått upp ögonen för uthyrning gör det till ett växande fenomen. Vid en snabb sökning på nätet kommer det upp ett 20-tal gallerier och konstnärer runt om i Sverige som sysslar med uthyrning av sin konst.

Konstnärernas riksorganisation är väl medvetna om trenden och ser i stora drag positivt på den. Katarina Renman Claesson är jurist på KRO och hon menar dock att den snabba framväxten, särskilt bland större aktörer, kan medföra vissa risker som det gäller att vara vaksam på.

– Det är alltid så när det etableras en ny affärsmodell. Det tar lite tid innan man hittar ett sätt att balansera de olika intressen som finns. I det här fallet kanske inte konstnärerna har någon röst med för hur man lägger upp de här hyresavtalen. Därför är det viktigt att bära med sig det här när man utvecklar det här området, säger Katarina Renman Claesson.

I dagsläget finns inget standardavtal för kontrakt kring uthyrandet av konst och det menar Katarina Renman Claesson är något som KRO under den närmaste tiden kommer titta närmare på.

– Vi kommer absolut att titta på vad det finns för ansvar och vad det finns för fördelning av ersättning och kostnader. Men gärna tillsammans med förmedlarna så att vi hittar gemensamma rekommendationer, säger Katarina Renman Claesson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista