KULTURNYTTS JULKALENDER 2018

Lucka 11: Lars-Åke Thessmans briljanta scenografi

1:37 min

Bakom lucka nummer 11 hittar Per Feltzin en bok om scenografi.

Krönika: Detta är en personlig betraktelse. Åsikter som uttrycks är krönikörens egna.

Det är en av våra mest betydande scenografer, Lars-Åke Thessman, som sammanställt sina tankar och, framför allt, skisser, bilder under arbetet, inspirationsfoton och slutresultaten till en rad uppsättningar. 
 
Det är så roligt, stimulerande och belönande att titta.

Det är främst på Göteborgsoperan, Wermland opera och Kungliga operan som man kunnat se hans verk - i Sverige.

Till exempel de epokgörande Straussuppsättningarna på Göteborgsoperan för snart tjugo år sedan, den kraftfulla Macbeth på samma scen, Den döda staden i Karlstad med husen som långsamt flyttade sig utåt och gav plats för riktiga kanaler på scenen och den eleganta Salome med sitt glaspartihus med terrasser - sval arkitektlyx gestaltade en blodig berättelse.

Jag som sett många av de uppsättningar han skapat påminns om de effekter de hade på mig då, om operorna som tolkades och hur, många gånger, själva musiken fördjupades genom hans scenografi.

Men även de uppsättningar jag inte upplevt på plats lockar mig - får mig att sakna den missade upplevelsen. Det måste betyda att också ni som inte är operafans borde kunna ha stor behållning av den här boken, som heter "Till rum blir tiden här".