Violinisten Semmy Stahlhammer och dansaren Maele Sabuni i "Bach in the street". Foto: Berit Nygren/Sveriges Radio.
1 av 2
Violinisten Semmy Stahlhammer och dansaren Maele Sabuni i "Bach in the street". Foto: Berit Nygren/Sveriges Radio.
Anita Santesson, producent för "Bach in the street". Foto: Berit Nygren/Sveriges Radio.
2 av 2
Anita Santesson, producent för "Bach in the street". Foto: Berit Nygren/Sveriges Radio.

Streetdance till Bach speglar Sverige

3:24 min

Vem är du, var kommer du ifrån och vart ska du? Det är tre frågor som bygger en föreställning där streetdance möter musik av bland andra Johann Sebastian Bach.

Föreställningen heter "Bach in the street" och vann i höstas kategorin Bästa liten ensemble på YAM - en internationell tävling för musikproduktioner som riktar sig till unga.

Reportaget börjar med hur det lät* när föreställningen gavs en dag på Källtorpsskolan i Järfälla i höstas.

Streetdance till musik av Bach är måhända en udda kombination men när streetdans-mästaren Maele Sabuni och violinisten och Bachkännaren Semmy Stahlhammer möts i "Bach in the street" blir kombinationen både naturlig och spännande, och ett avstamp för att ställa frågorna "vem är du, var kommer du ifrån och vart ska du?".

Bakom den här idén står Anita Santesson som också är föreställningens producent och så här resonerar hon:

Sverige idag är en sådan total blandning

– Jag tänker att det är spännande med de här frågorna därför att vi i Sverige idag är en sådan total blandning, där det hela tiden händer nya saker. Då är det intressant att föra den diskussionen. Det är över huvud taget intressant när människor börjar prata med varandra på riktigt och inte bara tittar i mobiltelefonen.

Vilket är precis vad Maele Sabuni och Semmy Stahlhammer först gör i början av föreställningen - tittar i sina mobiltelefoner, rygg mot rygg i Stockholms tunnelbana - men Semmy glömmer sin fiol, Maele springer efter med den, Semmy börjar spela och träffar rätt hos Maele först då han börjar att spela Bach. Maeles kropp börjar att svänga.

Det är mycket som skiljer Semmy Stahlhammer och Maele Sabuni åt, som ålder och traditioner, men en sak har de gemensamt - att de är födda i Sverige och att deras föräldrar kom till Sverige som flyktingar. Stahlhammers som flyktingar från Nazityskland eftersom de var av judisk börd och Sabunis från Kongo-Kinshasa för sina politiska åsikters skull, och så här berättar Sabuni om sitt arbete med "Bach in the street":

– Det var ju en liten utmaning med Bachmusiken men jag kopplade ju direkt till melodier och olika samples och sådant som finns i dagens musik, egentligen allt. Allting som går att sampla och göra om är liksom mönster tänkte jag på, och i det här fallet försökte jag ju hitta olika gung, olika groves för att göra det litet enklare för mig, säger Sabuni.

En komposition i sig

Stahlhammer ser Sabunis rörelser som ett annat instrument.

– Här blir det som en kammardans, som kammarmusik, fast han dansar och jag spelar och då får vi som ett samarbete och en helhet som påminner litet grann om när man spelar med fiol och piano, två fioler eller vad som helst. Smälter ihop, blir en komposition i sig det, säger Stahlhammer och Santesson tillägger:

– Grejen är ju att kultur är någonting levande därför att det är någonting som utvecklas i olika möten och blir till, och då är det så tydligt exempel att sätta ihop saker som man kanske inte tror hör ihop från början men som utvecklar sig och blir ett alldeles fantastiskt möte.

* Det beat som inleder och avslutar föreställningen är specialgjort av Mario Perez Amigo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista