KULTURSKOLAN
Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Kulturskolorna vill möta nya målgrupper

2:37 min

Över 70 procent av de svenska kulturskolorna ser ett behov av att utveckla sitt arbete med att möta nya målgrupper, enligt en enkät som skickats ut av Kulturrådets nya nationella kulturskolecentrum.

– Kulturskolan är en verksamhet som vi vet främst når svenskfödda barn. Så att möta nya målgrupper är att också bli relevant och tillgänglig för alla barn och unga i kommunerna, säger Jenny Löfström Ellverson, verksamhetsansvarig för Kulturskolecentrum.

Kulturnytt har tidigare berättat att barn med välutbildade och kulturutövande föräldrar är överrepresenterade i kulturskolan.

Att kulturskolorna har svårt att nå nya målgrupper kan enligt Jenny Löfström Ellverson ha flera förklaringar.

– Det är många barn och unga som inte vet att det finns en kulturskola i kommunen. I många kommuner handlar det om geografiska avstånd, och avgiften kan vara ett jättestort hinder för dem som har små ekonomiska resurser, säger hon.

Kulturrådet har sedan 2018 i uppdrag att stödja utvecklingen av den kommunala kulturskolan genom ett nytt nationellt kulturskolecentrum.

Syftet med enkäten, som har besvarats av 70 procent av landets kulturskolor, är att ge det nya centret en bild av vilka behov som finns på kulturskolorna.

– Vilken typ av stöd kan vi som Kulturskolecentrum ge kommunerna för att de ska kunna nå nya målgrupper, och också arbeta med de andra utvecklingsbehov som enkäten visar?

Enkäten visar också att 73 procent av kulturskolorna ser ett behov av att få mer kunskap om barn och unga i socioekonomiskt utsatta områden och familjer. 67 procent av kulturskolorna svarar att de behöver mer kunskap om barn och unga med funktionsnedsättning.

Jenny Löfström Ellverson tror att kulturskolecentret kan spela en viktig roll också när det kommer till att samla och sprida kunskap om olika målgrupper, men betonar att det är upp till kommunerna hur de sedan vill arbeta.

– Det här är en kommunal verksamhet, och det är kommunerna som måste arbeta med den här frågan. Det vi kan göra är att ge dem verktygen så att de kan göra det, säger hon.

Enkäten kommer nu att följas av en intervjustudie.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista