"Mary Page Marlowe"
"Mary Page Marlowe" på Dramaten Foto: Sören Vilks.
RECENSION - TEATER

Faktiskt jättetråkigt Mary.

3:33 min

Åtta skådespelerskor gestaltar samma kvinna i Tracy Letts "Mary Page Marlowe". Jenny Teleman var där.

Mary Page Marlowe
Av: Tracy Letts
Översättning: Rebecca Alsberg
Regi: Alexander Mørk-Eidem
Scenografi: Christian Friedländer
Medverkande: Melinda Kinnaman, Reine Brynolfson, Kajsa Ernst, Cilla Thorell, Shanti Roney m fl
Scen: Dramaten

Det finns inget sätt att linda in det, det här var verkligen tråkigt.

Pjäsen låter oss möta Mary Page Marlowe, en ganska vanlig amerikansk kvinna med ett 1900-talsliv och ett alkoholproblem, men i oordning. Viktiga men vardagliga stunder i Marys liv flyter fram på en vridscen i en labyrint av genomskinliga, färgade skärmar.

En intensiv medelålders timme hos terapeuten, ett samtal med ett vårdbiträde när Mary blivit gammal och sjuk, som ung i gräl med sin man, som elvaåring med sin bittra mor, en finurlighet själva texten är väldigt nöjd med.

Men då uppbruten kronologi nu är ett standardberättande på film och i varenda TV-serie så räcker ju inte det som förhöjning. En återblick, fint, men vem bryr sig om just det?

Till det verkar den ofta djupt påhittige regissören Alexander Mørk-Eidem inte ha några idéer denna gång. I stället för att alla fragment lindas ihop till en drömväv eller någon form av organiskt pussel som tills sist får oss att se Mary blir det som ett tåg av lite stela nummer efter varandra.

Stilla, fast det hälls upp massa drinkar, rings i telefoner, byts kläder, troligen för att allt sägs och sägs och sägs, men vilken klang eller färg alla dessa utsagor till sist ska ge till Mary eller oss det hörde jag aldrig.

- Men kära nån, var det inget som var bra?

– Det är alltid farligt att bli såhär sur.

Men vanligtvis starka skådespelare bleknar också under trycket av pjäsens alldaglighet. 

Barnskådespelarna med komplicerade biroller är mycket bra. Och Emma Broomé som tjugosjuårig Mary tvingar liv i scen efter scen med en sorts tvärsäker humor och amper livshunger.

Hennes gestaltning av Marys hänsynslösa otroheter öppnar en liten dörr. 

Hör hela samtalet i ljudfilen ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista