Rollen som farmor blev Kirin Kikis sista.
1 av 3
Rollen som farmor blev Kirin Kikis sista. Foto: FUJI TELEVISION NETWORK:GAGA CORPORATION: AOI PRO. INC. ALL RIGHTS RESERVED
Scen ur filmen Shoplifters. Foto: TriArt.
2 av 3
Scen ur filmen Shoplifters. Foto: TriArt.
Från filmen Shoplifters. Foto: TriArt.
3 av 3
Från filmen Shoplifters. Foto: TriArt.
RECENSION - FILM

Shoplifters: En sammansatt och hopplockad familj att ta till hjärtat

2:38 min

Filmen "Shoplifters" av Hirokazu Kore-eda vann Guldpalmen i Cannes. Katarina Wikars har sett en film om sammanhållning mellan människor i marginalen.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Titel: Shoplifters
Regissör: Hirokazu Kore-eda (Still Walking, Barnen som inte fanns, Efter stormen)
Originaltitel: Manbiki kazoku
Medverkande: Kirin Kiki, Lily Franky, Sakuro Ando,Mayu Matsuaoka m.fl.
Bollar: 5

Farmor Hatsue Shibata bor i ett litet ruckel inklämt bland stora hyreshus i Tokyo, i ett par belamrade rum som hon delar med sin familj, där alla försörjer sig på tillfälliga jobb utan någon som helst säkerhet, på byggen, tvätterier och sexklubbar. Ibland måste alla leva på farmors pension. Här bor också en pojke som pappa Osamu lär att snatta i butikerna. En dag hittar de en liten blåslagen flicka utslängd på en balkong i kylan - och tar hem henne till sig.

Shoplifters visar att kärlek och tillit kan spira där man minst anar det, att brott och hemligheter också kan föra människor samman.

Vad är det egentligen som binder en familj samman? Och vad är en familj för några? Till den frågan återvänder Kore-eda gång på gång i sina filmer. I Barnen som inte fanns, där några syskon skäms så mycket att ha blivit lämnade av sin mamma att de inte låter någon veta att de långsamt svälter ihjäl hemma i lägenheten, i Still Walking där en son med sin nya familj motvilligt besöker sina gamla föräldrar en gång om året.

Man hör ofta om de vittrande familjebanden i den japanska prestationskulturen, där många äldre dör helt ensamma och bortglömda. Shoplifters visar att kärlek och tillit kan spira där man minst anar det, att brott och hemligheter också kan föra människor samman. Jag kommer att tänka på ett citat av författaren Thomas Bernhard: ”Allesammans är vi människor som andra människor har slängt bort och som varje dag mödosamt måste sätta oss samman igen”.

Det skulle kunna bli sentimentalt men tro mig, det är inte därför jag gråter.

Jag vet inte hur han gör Kore-eda, när han skildrar samhörigheten mellan människor som lever inpå varandra, sviker och stöttar, flyr och kommer tillbaka ända tills de sociala myndigheterna griper in. Det skulle kunna bli sentimentalt men tro mig, det är inte därför jag gråter. Kore-eda kommer åt några sedan länge klippta nervtrådar och ställer svåra moraliska frågor om ensamhet och gemenskap, vad man får betala för att få lite värme och närhet. Men utan de vanliga familjebanden slipper man ändå förväntningarna på varandra som gamla farmor säger när de alla tagit sig till havet, havet som barnen aldrig tidigare har sett.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista