Ah-in Yoo i Bränd.
1 av 2
Ah-in Yoo i Bränd. Foto: Folkets Bio.
Ah-in Yoo i Bränd. Foto: Folkets Bio.
2 av 2
Ah-in Yoo i Bränd. Foto: Folkets Bio.
RECENSION - FILM

Brinnande växthus och klassklyftor i sydkoreanska filmen "Bränd"

2:59 min

En kort novell av den japanska författaren Haruki Murakami har blivit en lång prisbelönad film av den sydkoreanska regissören Lee Chang, "Bränd".

Titel: Bränd
Regi: Chang-dong Lee
Medverkande: Ah-In Yoo, Jong-seo Jeon, Steven Yeun
Språk: Koreanska
Manus: Chang-dong Lee, Oh Jung-mi
Originaltitel: Burning
Betyg: 4

Jongsu och Haemi har varit grannar där borta i barndomsbyn som små, nu är de i tidiga tjugoåren och möts på nytt i Seoul, hon drömmer om världen, han om att skriva och efter ett kort kärleksmöte i hennes minimala lägenhet dit som aldrig når reser hon till Afrika och han lovar att ta hand om hennes osynliga katt.   

Det är ett långsamt drama som byggs upp, vi får följa Jongsu i hans göromål hemma på gården, där han bor ensam sen hans far häktats för misshandel, hans mamma försvann redan när han var liten. Över nejden ligger ett konstant vrålande ur högtalare som visar sig vara propaganda från Nordkorea.

Det som finns i filmen och inte alls i novellen är den där trevande unga kärleken, osäkerheten och besattheten, och också klassklyftan som uppstår då Haemi kommer hem från sin resa med en ung överklassläkting i bagaget, som kör Porsche och har alla de rätta manéren men inget hjärta.

Det som ter sig som onödigt för en kan vara livsnödvändigt för någon annan.

Inlyft i filmen är också mängder av Murakami-attribut man kan känna igen från hans samlade prosa: katterna, människorna som sitter i botten av brunnar, det evigt ätandet av spagetti och drickandet av rödvin, läsandet av Faulkner och Scott Fitzgerald.

Det här är på ytan en mysteriefilm om en osynlig katt, om att äta apelsiner som inte finns och om Haemis försvinnande. Jongsu blir besatt av den rike Bens uttråkade vana att bränna ner växthus, och börjar hålla dem under uppsikt. Det som ter sig som onödigt för en kan vara livsnödvändigt för någon annan. Här finns också en samtid som tränger på. Det talas det på nyheterna om ungdomsarbetslösheten i Sydkorea och på teve orerar Trump om sin mur, här som där.

Vad är det egentligen som händer, vad är inuti och vad är utanför?  

Jag tycker om den här filmen, får samma känsla som när jag läste romanen "Fågeln som vrider upp världen" av Murakami för längesedan, en sorts sugande svindelkänsla, vad är det egentligen som händer, vad är inuti och vad är utanför, och filmen förmår gestalta en sorts ungdomlig uppgivenhet när det fattas något att skriva om, något att leva för, den stora hungern, som Haemi talar om i början men trots allt räcker det inte riktigt hela den två och en halvtimme långa filmen ut.

Katarina Wikars
katarina.wikars@sverigesradio.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista