Klarinettisten Magnus Holmander repeterar tillsammans med dirigenten Andreas Hanson och Arméns musikkår. Foto: Max Låke
1 av 3
Klarinettisten Magnus Holmander repeterar tillsammans med dirigenten Andreas Hanson och Arméns musikkår. Foto: Max Låke.
Redo för Blåsmusikpriset 2019. Fr v Max Låke, Andreas Hanson, Johan Söderholm, Magnus Holmander och Jonathan Goodwin. Foto: Berit Nygren/SR.
2 av 3
Redo för Blåsmusikpriset 2019. Fr v Max Låke, Andreas Hanson, Johan Söderholm, Magnus Holmander och Jonathan Goodwin. Foto: Berit Nygren/SR.
Vilande trombon och tuba hos Arméns musikkår. Foto: Berit Nygren/SR.
3 av 3
Vilande trombon och tuba hos Arméns musikkår. Foto: Berit Nygren/SR.

Nytt pris ska locka unga till blåsmusiken

3:47 min

I helgen avgörs för första gången ett nytt pris på konstmusikområdet, Blåsmusikpriset.

Det har Kungliga musikaliska akademien som huvudman, men bakom det står också ett nybildat nätverk bland en rad professionella blåsmusikorkestrar. På Berwaldhallens scen i Stockholm på söndag tävlar tre unga instrumentalister i början av sina karriärer.

En av dem är klarinettisten Magnus Holmander, och för honom betyder det mycket bara att få spela med en professionell blåsorkester, i det här fallet Arméns musikkår:

- På klarinett finns det inte så mycket repertoar för klarinett och blåsorkester, säger Magnus Holmander, som kommer att spela ett stycke ur operan Rigoletto och en klarinettkonsert av Rolf Martinsson tillsammans med Arméns musikkår.

Priset ska inspirera

Syftet med priset är att lyfta fram blåsmusiken som konstform, berättar prisets producent Max Låke:

- Vi behöver skapa ambassadörer som kan inspirera våra unga, de unga som går i kulturskolan att fortsätta spela. Det är trots allt det som det handlar om - man ska börja, man ska få en gnista och sedan ska man gå hela vägen och bli proffsmusiker i slutet.

Den som tar hem Blåsmusikpriset får framträda med en lång rad av landets professionella blåsorkestrar, och så här kommenteras ambassadörskapet av finalisten Johan Söderholm som spelar slagverk:

- Jag tror att det är viktigt att visa på hur många olika sorters instrument jag kan spela på, för att när jag började att spela slagverk var det ju trumset som gällde. Jag ville ju spela punk, men sedan halkade man ju in på klassisk musik och blåsmusik och så upptäcker man att det finns mycket mer än punk och rock.

För den tredje finalisten, trombonisten Jonathan Goodwin är tävlingen ett tillfälle att få tävla mot och spela med riktigt bra musiker.

Antalet blåsmusiker minskar

Såväl antalet blåsorkestrar som sökande på blåsmusikinstrument till landets musikhögskolor minskar, men tävlingens dirigenten Andreas Hanson upplever inte läget som särskilt dystert:

- Jag tycker på sätt och vis att den här sorgen över att vi inte är så många kan balanseras av att de som verkligen kommer fram, som våra solister nu, håller ju högre nivå än det var för en tio, tjugu eller trettio år sedan. Det är en ganska kraftfull utveckling, tycker jag, ändå, säger Hanson.

Tävlingen i sig ger en slags gloria, säger Andreas Hanson men han anser att det inte är tävlandet som är viktigt utan att visa upp unga människor som valt att spela blåsmusik i konkurrens med annat:

- De här herrarna har ju lagt all sin lediga tid på att komma dit de är. Det tycker jag är både rörande och imponerande.

"Priset kommer att betyda mycket"

Blåsmusikpriset kommer att betyda mycket för Arméns musikkår, tror dess producent Kamila Crafoord:

- Alla vi blåsmusikorkestrar för ju någon slags ... inte tynande tillvaro, men vi lever i någon slags bortglömdhet, och för oss är det oerhört viktigt att ungdomar och andra förstår att blåsmusik är något som man kan satsa på, säger hon.

Musiken i inslaget är musik ur Verdis opera "Rigoletto" från en repetion med Magnus Holmander och Arméns musikkår under Andreas Hansons ledning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista