RECENSION - OPERA

Carmen här och nu – i Stockholm, i Sverige

3:17 min

RECENSION. En av de stora och mest spelade operorna hade i helgen premiär i en mycket tydlig samtidstolkning. På Kungliga Operan i Stockholm visas nu Bizets Carmen.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: "Carmen"
Tonsättare: Georges Bizet
Dirigent: Joana Carneiro/Alexander Joel
Regi: Johanna Garpe
Scenografi: Per A Jonsson/Kostym: Nina Sandström/Ljusdesign: Erik Berglund/Koreograf: Roger Lybeck
Medverkande: Miriam Treichl, Daniel Johansson, Alessio Cacciamani, Magdalena Risberg med flera
Kungliga Operans Kör & Kungliga Hovkapellet
Spelperiod: tom 4 april 2019 - i första hand

Det är lätt att tro att Carmen är lite som ett självspelande piano - bara höja taktpinnen och sedan låta den här enormt lättälskade musiken sköta sig själv.

Men oj så många fällor man kan gå i. Allt kan gå i samma tempo hela tiden, allt kan vara överdrivet, allt kan reduceras ner till såsig hitparad. Men inte här när Joana Carnerio leder Kungliga Hovkapellet. Lyssna i inslaget på ett kort exempel från mellanspelet till akt fyra, hur de betonade blåsarna och stråkarna dansar dynamiskt i tempot.

Det är alltså en nutida tolkning där lagerarbetare och sömmerskor jobbar på en fabrik som tillverkar spanska souvenirer och kläder. Toreadoren Escamillo är en kampsportare, en MMA-fighter. Den här förflyttningen som regissören Garpe gjort fungerar alldeles utmärkt - den är både allvarlig och gjord med humor.

Det är fullständigt trovärdigt precis som samspelet mellan Daniel Johanssons Don José och Miriam Treichls Carmen. Mellan dem finns laddning, röstkontroll i dramats tjänst och regin säger att deras handlingar inte ska skuldbeläggas utan bara förstås. Två människor kolliderar och mot alla odds förälskar de sig i varandra. Båda längtar bort, båda förstör sina liv - och mannen slår hårdast.

Treichls röst är ibland utan riktig krämig botten och scenografins höga höjd hjälper henne inte. Men hennes skådespeleri, inklusive den med rösten, tar udden av mina invändningar. 

Dessvärre har för få fått fatt i agerande på scenen så det blir lite taffligt vid sidan av huvudpersonerna. Vi kräver mer i en nutida tolkning än i ett kostymdrama.

Men ändå, det här är en Carmen som bor i Sverige här och nu. Med Kungliga hovkapellet som leverantör!

Opera i P2 sänder den här uppsättningen den 26 januari 2019.
Operaguiden berättar mer om Carmen.
Regissören Johanna Garpe intervjuas i P1 Kultur.

Kungliga Operan och Folkets Hus och Parker sänder Carmen på bio 25 januari 2019.
Kungliga operans hemsida finns bland annat ett premiärsamtal om uppsättningen.  

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista