Senta (Cornelia Beskow) och Holländaren (Josef Wagner).
Senta (Cornelia Beskow) och Holländaren (Josef Wagner). Foto: Jan Wieslander/Sveriges Radio
RECENSION - OPERA

Holländaren i Carl Larsson-land på Malmö opera

2:54 min

RECENSION. Det var en egen stormig båtresa som fick Wagner att skriva en hel opera: Den flygande holländaren. Det handlar om en sjökapten, som bara kan frälsas genom en kvinnas kärlek - och död.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Opera: "Den flygande holländaren"
Tonsättare: Richard Wagner
Dirigent: Steven Sloane/Jennifer Condon
Regi: Lotte de Beer
Scenografi & kostym: Christof Hetzer/Ljus: Jean Kalman/
Produktionsdramaturg: Peter te Nuyl
Medverkande: Josef Wagner/Daniel Sumegi, Cornelia Beskow, Nikolay Didenko.
Malmö Operaorkester, Malmö Operakör
Spelperiod: tom 31 mars 2019

Den här uppsättningen kunde faktiskt heta Senta för det är hon och hennes längtan bort från ett kvävande borgerligt liv som står i centrum.

Hon lever i något som enklast kan kallas ett Carl Larsson-samhälle, skapat av scenografen Christof Hetzer.

Senta har vantrivts från barnsben, haft en nästan oförklarlig längtan bort och någon gång är hon på gränsen till vanvett. Det hon projicerar sin längtan på är den där myten hon hört upprepas gång på gång: En ung kvinna ska befria den flygande holländaren som på grund av hädelse tvingats leva ett liv ute på havet. Var sjunde år får han gå i land för att hitta en kvinna som, av kärlek, kan gå i döden för honom.

I den här uppsättningen är det klart att Sentas mål, alltså hennes mening och sammanhang i livet, är att lämna den gråa vardagen och hitta en sanning i ett äventyr. Som det slår gnistor om.
 
Huvudrollerna görs av Cornelia Beskow och Josef Wagner. Båda är fantastiska sångare även om hon då och då blir onödigt gäll på toppen.

Men överhuvudtaget är helheten stark och det gäller samtliga sångare, orkestern och kören ledda av Steven Sloane och den konstnärliga gestaltningen skapad av regissören Lotte de Beer. Det är gripanden men samtidigt också tankeväckande. Är den flygande holländaren bara en dröm i hennes förtvivlade huvud? Eller är han den person som äntligen och högst konkret befriar henne från det borgerliga hemmets tyranni? Är han en sektledare? Och vad händer egentligen på slutet?

En sån här bra uppsättning vill inte bara ge ett svar, utan få oss att diskutera.

Men min sista fråga är ändå: Varför var det inte fullsatt?

Opera i P2 sände direkt och ljudet kan man höra under 30 dagar.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista