Ungdomar och mobiler.
Foto: Fredrik Sandberg/TT

Svårt för unga att skilja på reklam från nyheter

0:52 min

Unga har svårt att skilja nyheter från reklam. Det visar en ny studie, publicerad av Nordicom vid Göteborgs Universitet. Studien visar att många ungdomar har svårt att identifiera falska eller partiska nyheter på nätet.

I studien medverkade drygt 500 gymnasieungdomar och resultatet visar hela 88 procent av de medverkande hade svårt att skilja nyheter från reklam.

Och de som ansåg sig själva vara bra på att skilja på dessa var de som presterade sämst i studien.

Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet och som genomfört studien, menar att undervisning i källkritik spelar en viktig roll och understryker vikten av att det finns en tillgång till tillförlitliga nyheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista