Flygande holländaren i Carl Larsson-värld

3:08 min

Malmöoperan fortsätter att göra upp med operalitteraturens kvinnliga offer.
Förra gången var det La Traviata. Nu sätts Wagners Den flygande holländaren upp och det är rollfiguren Sentas tur.

En förbannelse tvingar Holländaren att segla världshaven runt tills han funnit en kvinna som lovar honom evig trohet intill döden. Det hittar han i Senta.

Men i den här versionen gör Cornelia Beskow henne till en handlingskraftig kvinna som ser holländaren som en väg ut ur en tråkig tillvaro.

– Senta är ingen trånande självuppoffrande kvinna utan hon är en kreatör som skapar drömmen som hon sedan förverkligar. Hon ser honom som sin räddning. Det blir inte bara att Senta ska rädda holländaren, utan holländaren räddar Senta också.

Scenografi och kostym är inledningsvis som taget ur en Carl Larsson tavla. Färgrika klänningar, folkdräkter, röda stugor och björkar. Men emellanåt bryts illusionen. Senta kliver ur klänningen, under har hon jeans och tröja. Och holländaren går runt i t-shirt och svart kostym.
Det blir en visuell krock på scen som passar operan menar regissören Lotte de Beer. För persongalleriet representerar också två typer. Holländaren en modern människa som varken tror på religion eller ideologi, står i kontrast till den traditionella omvärlden. Musiken innehåller också två stilar.

Den flygande Holländaren uruppfördes 1843. Den bygger på en gammal legend och Richard Wagner komponerade operan efter att ha varit med om en stormig resa mellan Riga och London, där fartyget tvingades söka skydd i en norsk fjord.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista