Så manipulerade de siffrorna på Spotify

3:01 min

Lyssningssiffror i Spotify visar inte hur stor en artist egentligen är. Det menar forskare i den nya boken ”Spotify Teardown”.

Den nya boken ”Spotify Teardown” bygger på ett forskningsprojekt som granskat musiktjänstens algoritmer, det vill säga hur den är uppbyggd.

I ett av experimenten ville forskarna lägga upp en egen låt för att se hur lätt eller svårt det var att få upp den på tjänsten.

Hur gick undersökningen till? Hör ett längre reportage längst ned i artikeln

En doktorand plockar av från frukostbordet och passar på att spela in det hela för att sedan ladda upp klippet till Spotify via mellanhandstjänster, så kallade aggregatorer.

Pelle Snickars är professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Umeå universitet och en av medförfattarna till den nyligen utkomna boken ”Spotify Teardown”.

– Några aggregatorer tyckte inte att det här var musik. Men när vi betalade dem var det musik. Det var ett sätt att förstå hur systemet styr och reglerar musiken när man laddat upp den till Spotify. Det blev en smärre hit, men bara på grund av våra egna bottar som lyssnade på den här låten ett par tusen gånger, säger professor Pelle Snickars.

Genom en mängd experiment har forskarna försökt kartlägga hur Spotify egentligen ser ut under det glimrande gränssnittet. Processen kallas för algoritmic auditing, alltså en slags digital granskning.

Pelle Snickars menar att deras arbete med datorprogrammerade 'bottar' bland annat lett fram till en särskilt viktig lärdom: att allt inte är som det ser ut att vara. Varken när det kommer till artister eller användare.

– Det är väldigt oklart om de här 160-170 miljoner lyssnare, som Spotify hävdar att de har, är maskiner eller människor. Och vad förhållandet mellan dem egentligen är, säger Pelle Snickars.

När Kulturnytt frågar hur Spotify ser på problematiken med bottar skriver de i ett mailsvar:

”Vi ser väldigt allvarligt på artificiell manipulering av streaming på vår tjänst. Spotify har flera upptäcktåtgärder på plats som övervakar konsumtionen på tjänsten för att upptäcka, undersöka och hantera sådan aktivitet”.

Företaget har inte heller uppskattat forskarnas undersökning.

Computer Sweden kunde 2017 berätta att Spotifys jurist i ett brev till Vetenskapsrådet ville att metoderna skulle ses över, något som tolkats som en påtryckning att dra in forskarnas anslag. Bland annat hänvisades till brott mot användaravtalet och att forskarna med manipulativa metoder kunnat tjäna pengar på musiken som laddats upp.

Vetenskapsrådet avskrev förfrågan och professor Pelle Snickars ser allvarligt på händelsen.

– Det är sant att vi hade brutit mot användaravtalen och i mycket marginell mån också påverkat de ekonomiska utbetalningsmekanismerna. Vi har betalat mer pengar för att få upp vår musik på Spotify och vi har aldrig tagit ut några pengar säger Pelle Snickars och fortsätter:

– Det går inte att granska algoritmisk diskriminering om man inte bryter mot användaravtal. Så här har vi ett forskningsetiskt dilemma för närvarande som jag tror att vi kommer se mer av i akademien, men även i den journalistiska kåren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista