RECENSION – OPERA

Rikt och spännande om Martin Luther på Malmö opera

3:22 min

RECENSION. Han är en av de stora i världshistorien – Martin Luther. Hans märkliga blandning av hårda nypor och frihetstankar har nu blivit opera med urpremiär på Malmö operas stora scen.

Recension: Detta är en professionell bedömning. Omdömet som uttrycks är recensentens eget.

Verk: "Schlagt sie tot!"
Var: Malmö opera
Musik: Bo Holten
Libretto: Eva Sommestad Holten
Översättning till tyska: Jana Hallberg
Dirigent: Patrik Ringborg
Regi: Peter Oskarson
Scenografi & kostym: Peter Holm
Koreografi: Frauke/Caroline Lundblad
Ljus: Per Sundin
Medverkande: Dietrich Henschel, Thomas Volle, Jakob Högström, Reinhard Hagen m fl, Malmö Operakör och barnkör, Malmö Operaorkester
Spelperiod: T o m 1 juni 2019

Schlagt sie tot - dräp dem, säger Martin Luther när folket tar honom på orden och gör just det uppror han hittills bara skrivit om.

 
Det är en otroligt spännande tid det här – för 500 år sedan. Den katolska kyrkan kämpar för att visa sin storhet och börjar bygga Peterskyrkan. Man visar sin makt i en tid då judarna placerades i sitt första getto, stora moskéer byggs i Istanbul och boktryckarkonsten hade exploderat.

Och så kommer den här Martin Luther. Moraliskt sträng, upproriskt vild och med en ölsejdel i handen visar han på bigotterier och dubbelmoral, tvång och förnedring inom den katolska kyrkan – reformer, ropar han och maktkampernas vanliga lojala påfrestningar sätts i rullning.

Tiden är spännande och det är operan också. Rik på intryck, rik på frågor, rik på associationer till vår tid. Bo Holtens musik hämtar inspiration direkt från Luthers egna och många psalmer, den är lättillgänglig och låter Eva Sommestad Holtens historiskt noggranna libretto få skjuts. Peter Oskarsons ständigt rörliga regi i Peter Holms lika omväxlande scenografi och kostym får också de historiska vändningarna att bli tydliga.

Och till det många bra solister där Luthers uttolkare förstås sticker ut.
 
Dietrich Henschel som med sin basbaryton lyckas gestalta Luthers alla sidor: våldsamheten, gemytligheten och moralismen. I inslaget hörs han i ett parti med kören – som får ta stor plats. Musiken är mycket följsamt ledd av Patrik Ringborg.

Jag har funderingar kring mindre delar. I Holtens musik finns ofta blåsinstrument samtidigt med sång. Varför göra det så svårt för sångarna?

Viss historisk fakta kanske man hade kunnat förenkla utan att göra våld på sanningen.

Men som helhet. Rikt. Fyllt av tankar att ta med sig hem.

 Premiären sändes i Opera i P2 och finns för efterlyssning under 30 dagar.

Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista