Tarek Atoui i Venedig: Tillbaka till marken

11 min

Den libanesisk-franske konstnären Tarek Atuoi deltar i konstbiennalen i Venedig med "The Ground", ett projekt han utformat tillsammans med elever på Konsthögskolan i Stockholm.

Det är en vacker eftermiddag i Venedig. Solen värmer mjukt och fåglarna kvittrar i Giardino delle Virgini, jungfruns trädgård. Något hundratal människor sitter och står i en ring runt musikanterna, koncentrerat hukande över sin lilla ö av märkliga instrument. Detaljer känner jag igen, som strängar och resonanslådor – men helheterna är nya och annorlunda.

Själva musiken är subtil, viskande, till en början nästan omärklig. Långsamt stegrande men utan att det någonsin når något riktigt crescendo. Det mest påtagliga här är nog själva koncentrationen.
 
Tarek Atouis medmusiker är alla deltagare från den kurs på Konsthögskolan i Stockholm som han hållit i sedan i höstas: en så kallad "post-master", där deltagarna redan är utövande konstnärer från olika fält, och "kursen" inte så mycket utbildning som gemensamt utforskande. Men upprinnelsen till de speciella instrument de trakterar får man söka längre tillbaka i tiden, och långt från både Stockholm och Venedig.

Under flera år gjorde Atoui upprepade studieresor till Pärlflodsdeltat i södra Kina för att studera allt ifrån musik till traditionell arkitektur och nya jordbruksmetoder, berättar han. 
 
Från Kina fick han med sig nya idéer, till komposition och rytmik men också nya instrument som han sedan utvecklade tillsammans med allt ifrån kinesiska keramiker till musiker på det digitala fältet. Och där verkar elektronmusikstudion i Stockholm, EMS, ha varit en viktig samarbetspartner.

Lyssna på reportaget via ljudknappen ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista