"Minecraft" fyller tio år

7:40 min

På tio år har spelet "Minecraft" gått från en ensam svensk spelutvecklares sidosyssla till ett världsfenomen. Angelica Norberg från P3 Spel gästar P1 Kultur och reder ut vad det egentligen är som gjort just "Minecraft" så stort.

– "Minecraft" har en enorm plats i spelkulturen. Alla som har barn mellan fem och 15 vet vad "Minecraft" är, eftersom det är något som i princip alla ungdomar spelar eller har spelat, säger Angelica Norberg.

Varför blev det så stort?

– För att det var något helt annat. När "Minecraft" kom handlade många spel om att besegra andra spelare eller spränga grejer i luften. Men här kom ett spel som var helt fokuserat på att bygga och skapa. Kreativiteten fick flöda fritt, och det var det som gjorde att det spreds.

Skulle det i dag vara möjligt att få en liknande framgång med ett egenproducerat spel, eller har spelvärlden blivit något annat?

– Kartan har absolut ritats om och "Minecraft" har varit en stor del i det. Jag tror att det är svårt att upprepa "Minecraft"-succén eftersom konkurrensen är så otroligt mycket större i dag. "Minecraft" kom under en väldigt unik tid i spelbranschen.

Hör hela kommentaren i klippet ovan

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista