Skärmar viktiga för konsertupplevelsen

3:10 min

Vilken roll spelar videoskärmarna på sommarens arenarockkonserter? Det har en ny avhandling i konstvetenskap undersökt.

– Videoskärmarna ska inte bara ses som redskap för att hjälpa människor att se vad som händer på scenen. Man ska också se dem som en del av den kreativa processen som skapar framträdandet, säger Olga Nikolaeva som har skrivit en doktorsavhandling i ämnet vid Göteborgs universitet.

Olga Nikolaeva har tittat närmare på hur skärmar, kroppar, ljudet och det som visas på skärmarna samspelar. Hon har jämfört tre låtar från tre arenarockkonserter, en med brittiska Depeche Mode, en med brittiska Muse och en med det isländska bandet Sigur Rós.

Det här är alla band som använder mycket teknik och visuellt innehåll under sina konserter. Det är också band som fyller stora arenor. I exemplet Muse fanns två skärmar, en som var lite transparent framför bandet och en heltäckande LED-skärm bakom. Bandmedlemmarna interagerade med bilder som visades på skärmarna, vilket var en viktig del av konsertupplevelsen, säger Olga Nikolaeva.

Det var på 60-talet i USA som den psykedeliska rockmusiken, med band som Jefferson Airplane, började använda skärmar på nya kreativa sätt under rockkonserter.

– I de psykedeliska rockframträdandena användes skärmar för att skapa en uppslukande upplevelse för publiken, som skulle påminna om hur det var att ta droger, säger Olga Nikolaeva.

Förutom de psykedeliska rockbanden var MTV viktiga för att utveckla hur man använder skärmar på rockkonserter. Andra pionjärer var Pink Floyd som med sin rockopera "The Wall" skapade ett konsertkoncept som var så dyrt att det bara kunde framföras ett par gånger, med en tio meter hög mur som skulle byggas upp under konserten mellan publiken och bandet.

Även idag gör avancerad skärmteknik konserterna dyrare.

– Det här gör turnéerna väldigt dyra och det höjer priset på biljetterna. Ju mer avancerad teknik, desto dyrare, säger Olga Nikolaeva.