"Straight passing" – ljuddrama om homohat

3:00 min

"Straight passing" är en spännande blandning av radioteater och stadsvandring. En dystopisk berättelse om ett framtida Sverige där HBTQIA-personer mist sina rättigheter.

I går var det premiär för "Straight Passing", ett thriller-mysterium i hörlursformat som framförs i samband med  Stockholm Pride. Genom en app i telefonen lotsas man runt i Bagarmossen i Stockholm och blir på det sättet en del av en berättelse om ett framtida Sverige. Ett land där HBTQ-personer är utsatta för hatkampanjer och våld. Så här beskrivs situationen i ljuddramat:

"Du är queer och bor här i Bagarmossen. Världen omkring dig har krympt. Du har tonat ner din klädstil för att kunna passera. Du har slutat besöka vissa delar av stan och vant dig vid att din port är nedklottrad när du kommer hem. Äckel! stod det på den senast, med röda bokstäver."

"Straight passing" är som en typ av poetisk stadsvandring som handlar om hur det skulle kunna vara att vara en HBTQIA-minoritet om Sverige hade varit mer fascistiskt, säger Lisa Fernström som är en av tre upphovspersoner till det här ljudverket.

Resultatet är en dystopisk framtidsskildring där HBTQ-personer inte längre får gifta sig eller skaffa barn i Sverige. Och där diskriminerings- och hatbrottslagstiftningen som skyddar hbtq-personer är avskaffad.
Lyssnaren spelar själv huvudpersonen i det här dramat och går runt i Bagarmossen, enligt appens instruktioner, för att hitta någon från motståndsrörelsen som har en biljett till den sista båten från som lämnar Sverige innan gränserna stängs.

Det blir väldigt suggestivt när man står där med lurarna på, mitt på torget i Bagarmossen, och känner sig utsatt och hoppas på hjälp. Men rösten i appen ger ingen tröst:

"Du kan inte veta vem som kommer att stoppa dig, skrika något åt dig. Bara att du alltid måste vara beredd på att det kan hända."

Lisa Färnström tror att det är något med ljudberättandet i kombination med rörelse som gör att berättandet blir så effektivt.

 – Jag upplever ljudet som väldigt nära, att det är ett perspektiv som är inifrån och väldigt intimt. Sen kan jag också bli lite rastlös av att sitta still, så jag gillar att det händer saker, att jag får röra mig, att jag får vara med.

En annan av upphovspersonerna, Robin N Spegel, tror att spänningsmomentet också kan hjälpa till att få folk intresserade av en föreställning om HBTQIA-rättigheter.

– Om vi lyckas med att få en att känna en viss spänning då tänker jag att det hjälper en att ta till sig historier som man annars kanske inte hade valt att läsa om, säger Robin N Spegel.

Bakom "Straight Passing" står kollektivet Crush som består av Lisa Färnström, Robin N Spegel och Laura Wihlborg. Verket kommer även att spelas senare i augusti som gästspel på Unga Klara i Stockholm och på Malmö Stadsteater. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista