Ny Metrosatsning möts med frågetecken

2:10 min

Metro lägger ned sin journalistik och ser ut att bli en betaltjänst för debattinlägg. Men hur ser förutsättningarna ut för ett sådant projekt? Kulturnytt frågade två mediekännare.

Olle Lidbom, medieanalytiker och kommunikationschef för Nordstedts förlagsgrupp:

– Den har ju prövats förut flera gånger. I Sverige har vi haft både Newsmill och Second Opinion till exempel och det har aldrig funkat. Vem som helst kan lägga ut sina åsikter idag, det behöver man inte betala pengar till Christen Ager Hansen för.

Ingela Wadbring är professor och medieforskare vid Mittuniversitet. Hon har följt Metros utveckling sen starten. Även hon har svårt att se hur Metro som betaldebattforum skulle fungera.

– Det är möjligt att man hittar människor som vill uttrycka sig där men vem ska hitta dit bland allt annat, det varumärket har inte Metro, säger hon.

När Metro kom till på Stenbäcks och Kinneviks initiativ på 1990-talet var gratistidningen i kollektivtrafiken nåt nytt som på vissa sätt förändrade mediekonsumtionen, inte bara i Sverige.

Olle Lidbom igen:

– Metro var först med den här typen av gratistidningar och det var ett koncept som exporterades till hela världen. Så man kan också säga att det här är en symbol för Sverige som global medienation har tappat sin plats.

– Man lyckades vidga gruppen av människor som tog del av nyheter. Och den typen av ideologisk önskan var väl inget man hade eftersom det var ett kommersiellt projekt, men det var det som blev effekten av det hela, säger Ingela Wadbring.

Christen Ager Hansen VD för Custos group, företaget som äger Metro, sa i Kulturnytt i måndags att journalister inte behövs. Och att Metro nu väljer att helt lägga ned sin journalistiska verksamhet förvånar inte Ingela Wadbring:

- Det här är ett väldigt tydligt tecken om den kommersiella riktning som man går när det gäller ägande och som journalistiken varit väldigt förskonad ifrån. Men det här är kanske första tydliga tecknet. Jag tror inte att det finns några andra medieägare som skulle säga så här om journalistiken men ett tecken i tiden skulle jag nog ändå säga att det är, säger hon.

– Ska man dra nån lärdom från Metroprojektet så är det att ägandet spelar väldigt stor roll för ett medieföretag. Och är man inte en skicklig medieägare så går det väldigt snabbt att skjuta det i sank och få det att förtvina och försvinna, säger Olle Lidbom.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista